University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vieraat meidän joukossa : yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja monikulttuuristuvasta kouluyhteisöstä

Icon
959.4Kb

Authors
Manninen, Eveliina
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Monikulttuurisuus on Suomessa ja suomalaisissa kouluissa yhä näkyvämpää. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä kantasuomalaiset yläkouluikäiset nuoret antavat turvapaikanhakijoille ja monikulttuuristuvalle kouluyhteisölle. Nuorten etnisiä asenteita on tutkittu, mutta tämä tutkimus avaa uutta näkökulmaa kuvaamalla koulun monikulttuuristumisprosessia pidemmällä aikavälillä. Tutkimus on toteutettu paikkakunnalla, jossa vastaanottokeskuksen perustaminen tuo merkittävän muutoksen monikulttuurisuuden näkyvyyteen. Kiinnostus aiheeseen heräsi ”pakolaiskriisiä” käsittelevän keskustelun polarisoitumisen sekä lukemattomien disinformatiivisten tarinoiden myötä. Keskeinen kysymys on, miten tällainen yhteiskunnallinen viitekehys heijastuu nuorten identiteettien rakentumiseen ja turvapaikanhakijoita koskeviin käsityksiin. Tutkimus lähestyy nuorten käsityksiä fenomenografis-hermeneuttisesti, koska pyrkimyksenä on lisätä ymmärrystä sosiaalisesta todellisuudesta siihen liittyvien käsitysten tulkitsemisen kautta. Aineisto koostuu vapaamuotoisista kirjoitelmista sekä puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, ja se on analysoitu kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Tulokset kuvaavat, miten nuorten kielenkäyttö ja kouluyhteisön sosiaalinen todellisuus heijastelevat monin tavoin ympäröivän yhteiskunnan tavoitteita, toimintamalleja ja rooleja. Nuorten puheessa ilmenevät diskurssit osoittavat, että kaksisuuntaisen integraation, yhteisön jäsenten tasavertaisen toimijuuden ja tavoitteellisen monikulttuurisuuskasvatuksen toteutuminen edellyttävät muutoksia. Emansipatorisen tavoitteen mukaisesti tutkimus tuo näkyviin kouluyhteisön sosiaalisen todellisuuden toiseuttavia rakenteita ja siten tarjoaa näkökulmia monikulttuurisen kouluyhteisön kehittämiseen. ...
Alternative title
Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja monikulttuuristuvasta kouluyhteisöstä
Keywords
kaksisuuntainen integraatio Diskurssianalyysi Fenomenografis-hermeneuttinen tutkimus kulttuurikasvatus monikulttuurisuus kouluyhteisö yläkoulu turvapaikanhakijat akkulturaatio asenteet suvaitsevaisuus toiseus etninen identiteetti identiteetti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711134241

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21341]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre