Vieraat meidän joukossa : yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja monikulttuuristuvasta kouluyhteisöstä
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Monikulttuurisuus on Suomessa ja suomalaisissa kouluissa yhä näkyvämpää. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä kantasuomalaiset yläkouluikäiset nuoret antavat turvapaikanhakijoille ja monikulttuuristuvalle kouluyhteisölle. Nuorten etnisiä asenteita on tutkittu, mutta tämä tutkimus avaa uutta näkökulmaa kuvaamalla koulun monikulttuuristumisprosessia pidemmällä aikavälillä. Tutkimus on toteutettu paikkakunnalla, jossa vastaanottokeskuksen perustaminen tuo merkittävän muutoksen monikulttuurisuuden näkyvyyteen. Kiinnostus aiheeseen heräsi ”pakolaiskriisiä” käsittelevän keskustelun polarisoitumisen sekä lukemattomien disinformatiivisten tarinoiden myötä. Keskeinen kysymys on, miten tällainen yhteiskunnallinen viitekehys heijastuu nuorten identiteettien rakentumiseen ja turvapaikanhakijoita koskeviin käsityksiin. Tutkimus lähestyy nuorten käsityksiä fenomenografis-hermeneuttisesti, koska pyrkimyksenä on lisätä ymmärrystä sosiaalisesta todellisuudesta siihen liittyvien käsitysten tulkitsemisen kautta. Aineisto koostuu vapaamuotoisista kirjoitelmista sekä puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, ja se on analysoitu kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Tulokset kuvaavat, miten nuorten kielenkäyttö ja kouluyhteisön sosiaalinen todellisuus heijastelevat monin tavoin ympäröivän yhteiskunnan tavoitteita, toimintamalleja ja rooleja. Nuorten puheessa ilmenevät diskurssit osoittavat, että kaksisuuntaisen integraation, yhteisön jäsenten tasavertaisen toimijuuden ja tavoitteellisen monikulttuurisuuskasvatuksen toteutuminen edellyttävät muutoksia. Emansipatorisen tavoitteen mukaisesti tutkimus tuo näkyviin kouluyhteisön sosiaalisen todellisuuden toiseuttavia rakenteita ja siten tarjoaa näkökulmia monikulttuurisen kouluyhteisön kehittämiseen.
...
Muu nimeke
Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja monikulttuuristuvasta kouluyhteisöstäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä
Manninen, Eveliina; Tarnanen, Mirja (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista ... -
Maahanmuuttajien kokemuksia sopeutumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan
Salmela, Marju (2012)Tutkielmassani tarkastellaan maahanmuuttajien kokemuksia sopeutuessa uuteen kulttuuriin. Sel-vitän sitä miten maahanmuuttajat selviytyvät uusista haasteistaan Suomessa? Tutkielman empii-rinen osa kohdistuu 10 tutkimukseen ... -
Syrjäinen ja aito, vallan pitäjä ja ulkopuolinen : paikka ja etnisyys 'meidän' ja 'toisten' rakentumispintana journalismissa
Hujanen, Jaana; Pietikäinen, Sari (Tiedotusopillinen yhdistys, 2000)The article examines the ways in which identities for ‘us' and 'them' are discursively constructed in media. We focus particularly on the construction of regional and ethnic identities in the Finnish newspaper texts. Our ... -
Nuorten elämää kahden kulttuurin välissä : Out & About ry
Koski-Tuuri, Sini; Tyynelä, Hanna-Henniina (2024)Maisterintutkielma käsittelee suomalaistaustaisia 15-vuotiaita nuoria, jotka asuvat Espanjan Aurinkorannikolla ja elävät kahden kulttuurin välissä. Tutkielmassa selvitämme miten suomalaistaustaiset nuoret kokevat ... -
Kun maahanmuuttajaoppilas ja luokanopettaja kohtaavat : maahanmuuttajaoppilaiden ja luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumisesta suomalaiseen kouluun
Häkkinen, Johanna; Koskela, Johanna (2000)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.