Nuorten matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteys koulutustoiveisiin
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksessa selvitettiin 9.-luokkalaisten nuorten matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteyttä heidän koulutustoiveisiinsa. Matematiikan osaamisen tiedetään vaikuttavan koulutusvalintoihin. Opiskelumotivaatio ymmärrettiin tässä tutkimuksessa akateemisen minäpystyvyyden ja opiskeluun kohdistuvien asenteiden yhdistelmänä. Koulutustoiveet olivat yhdeksäsluokkalaisten hakutoiveita toisen asteen opintoihin.
Tutkimuksen kohteena oli joukko yhdeksäsluokkalaisia (N = 237) yhdestä suomalaisesta kaupungista. Aineistona käytettiin Tavoitteena tutkinto (TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeen määrällistä aineistoa soveltuvin osin. Tilastollisen analyysin avulla aineistosta selvitettiin, millaisia olivat 9.-luokkalaisten matematiikan osaaminen ja opiskelumotivaatio. Matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteyksiä tutkittiin korrelaatioin. Logistista regressioanalyysia käytettiin tutkimaan, mitkä tekijät selittivät vastaajien toisen asteen hakutoiveita.
Analyysin perusteella yhdeksäsluokkalaisten toisen asteen hakutoiveita selittivät opiskeluun kyllästyminen ja matematiikan osaaminen. Opiskeluun kyllästyminen lisäsi huomattavasti todennäköisyyttä hakea ammatillisiin opintoihin. Hyvin matematiikkaa osaavat hakivat todennäköisemmin lukioon. Akateemisen minäpystyvyyden ja opiskeluasenteiden välille löytyi yhteys. Aineistossa matematiikan osaaminen oli kauttaaltaan melko heikkoa ja akateeminen minäpystyvyys varsin korkeaa. Tavoitteellinen suhtautuminen opiskeluun oli yleisempää kuin opiskeluun kyllästyminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Sorkio, Susa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan ... -
Avaimet osaamiseen ja tulevaisuuteen : selvitys maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamisesta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä PISA 2012 -tutkimuksessa
Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Sulkunen, Sari; Suni, Minna; Vettenranta, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Tukea tasa-arvoiselle koulutielle : maahanmuuttajataustaisten nuorten osaaminen PISA 2022 -tutkimuksessa
Pulkkinen, Jonna; Kauppinen, Heli; Hiltunen, Jenna; Lehtola, Piia; Nissinen, Kari; Rautopuro, Juhani (Jyväskylän Yliopisto, 2024)Julkaisussa kuvataan maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamista PISA 2022 -tutkimuksessa. PISA-tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa noin 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä. ... -
Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
Pilli, Mira (2021)Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman ... -
Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteys matemaattiseen osaamiseen kahdeksasluokkalaisilla
Niskanen, Jenna; Hakulinen, Niko (2024)Aiemmissa tutkimuksissa kestävyyskunnolla ja motorisilla taidoilla on havaittu positiivisia yhteyksiä lasten oppimiseen ja koulumenestykseen muun muassa matematiikassa. Psykososiaalisten tekijöiden, kuten minäpystyvyyden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.