Nuorten matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteys koulutustoiveisiin
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksessa selvitettiin 9.-luokkalaisten nuorten matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteyttä heidän koulutustoiveisiinsa. Matematiikan osaamisen tiedetään vaikuttavan koulutusvalintoihin. Opiskelumotivaatio ymmärrettiin tässä tutkimuksessa akateemisen minäpystyvyyden ja opiskeluun kohdistuvien asenteiden yhdistelmänä. Koulutustoiveet olivat yhdeksäsluokkalaisten hakutoiveita toisen asteen opintoihin.
Tutkimuksen kohteena oli joukko yhdeksäsluokkalaisia (N = 237) yhdestä suomalaisesta kaupungista. Aineistona käytettiin Tavoitteena tutkinto (TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeen määrällistä aineistoa soveltuvin osin. Tilastollisen analyysin avulla aineistosta selvitettiin, millaisia olivat 9.-luokkalaisten matematiikan osaaminen ja opiskelumotivaatio. Matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteyksiä tutkittiin korrelaatioin. Logistista regressioanalyysia käytettiin tutkimaan, mitkä tekijät selittivät vastaajien toisen asteen hakutoiveita.
Analyysin perusteella yhdeksäsluokkalaisten toisen asteen hakutoiveita selittivät opiskeluun kyllästyminen ja matematiikan osaaminen. Opiskeluun kyllästyminen lisäsi huomattavasti todennäköisyyttä hakea ammatillisiin opintoihin. Hyvin matematiikkaa osaavat hakivat todennäköisemmin lukioon. Akateemisen minäpystyvyyden ja opiskeluasenteiden välille löytyi yhteys. Aineistossa matematiikan osaaminen oli kauttaaltaan melko heikkoa ja akateeminen minäpystyvyys varsin korkeaa. Tavoitteellinen suhtautuminen opiskeluun oli yleisempää kuin opiskeluun kyllästyminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28203]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Sorkio, Susa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan ... -
Avaimet osaamiseen ja tulevaisuuteen : selvitys maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamisesta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä PISA 2012 -tutkimuksessa
Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Sulkunen, Sari; Suni, Minna; Vettenranta, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
Pilli, Mira (2021)Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman ... -
Luku- ja laskusujuvuuden sekä sukupuolen yhteys taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan
Mäntysaari, Sanna (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten lukusujuvuus ja laskusujuvuus on yhteydessä taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan lukijana ja laskijana ja miten yhteys kehittyy 1.-3. luokalla. Lisäksi selvitetään onko sukupuoli ... -
Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia
Korpipää, Heidi; Koponen, Tuire; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Matematiikan taitojen kehitystä ohjaavat taitojen oppimiseen liittyvien alkuvalmiuksien ohella erilaiset emotionaaliset tekijät, kuten oppilaan uskomukset itsestään matematiikan osaajana. Nämä uskomukset alkavat muodostua ...