Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakkarainen, Airi
dc.contributor.authorPirhonen, Tuikku
dc.date.accessioned2024-03-18T06:27:51Z
dc.date.available2024-03-18T06:27:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93952
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin 9.-luokkalaisten nuorten matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteyttä heidän koulutustoiveisiinsa. Matematiikan osaamisen tiedetään vaikuttavan koulutusvalintoihin. Opiskelumotivaatio ymmärrettiin tässä tutkimuksessa akateemisen minäpystyvyyden ja opiskeluun kohdistuvien asenteiden yhdistelmänä. Koulutustoiveet olivat yhdeksäsluokkalaisten hakutoiveita toisen asteen opintoihin. Tutkimuksen kohteena oli joukko yhdeksäsluokkalaisia (N = 237) yhdestä suomalaisesta kaupungista. Aineistona käytettiin Tavoitteena tutkinto (TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeen määrällistä aineistoa soveltuvin osin. Tilastollisen analyysin avulla aineistosta selvitettiin, millaisia olivat 9.-luokkalaisten matematiikan osaaminen ja opiskelumotivaatio. Matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteyksiä tutkittiin korrelaatioin. Logistista regressioanalyysia käytettiin tutkimaan, mitkä tekijät selittivät vastaajien toisen asteen hakutoiveita. Analyysin perusteella yhdeksäsluokkalaisten toisen asteen hakutoiveita selittivät opiskeluun kyllästyminen ja matematiikan osaaminen. Opiskeluun kyllästyminen lisäsi huomattavasti todennäköisyyttä hakea ammatillisiin opintoihin. Hyvin matematiikkaa osaavat hakivat todennäköisemmin lukioon. Akateemisen minäpystyvyyden ja opiskeluasenteiden välille löytyi yhteys. Aineistossa matematiikan osaaminen oli kauttaaltaan melko heikkoa ja akateeminen minäpystyvyys varsin korkeaa. Tavoitteellinen suhtautuminen opiskeluun oli yleisempää kuin opiskeluun kyllästyminen.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulutustoiveet
dc.subject.othermatematiikan osaaminen
dc.subject.otherakateeminen minäpystyvyys
dc.titleNuorten matematiikan osaamisen ja opiskelumotivaation yhteys koulutustoiveisiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403182467
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysonuoret
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright