Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakkarainen, Airi
dc.contributor.authorKundt, Kaisu
dc.date.accessioned2024-03-13T06:31:49Z
dc.date.available2024-03-13T06:31:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93882
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nopean nimeämisen yhteyttä lukutaitoon 3. luokalla. Tutkimus toteutettiin osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot kouluissa (NISULUKO) -hanketta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 seitsemästä koulusta eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto koostui 99 kolmasluokkalaisen yksilötestauksen tuloksista. Nopean nimeämisen tehtävissä lapset nimesivät esineitä ja kirjaimia, ja lukemistehtävissä lapset lukivat sanoja, epäsanoja ja tekstiä. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ensin Pearsonin tulomomentti-korrelaatiokertoimen avulla. Nopean nimeämisen tehtävien suoritusaikojen perusteella aineisto jaettiin kolmeen ryhmään: hyviin, tyypillisiin ja heikkoihin nimeäjiin. Monimuuttujaisella varianssianalyysillä tutkittiin näiden kolmen nimeäjäryhmän välisiä keskiarvoeroja lukutaidon suhteen. Tulokset osoittivat, että nopea nimeäminen ja lukutaito olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä toisiinsa. Kirjainten nimeämisellä oli esineiden nimeämistä voimakkaampi yhteys lukutaitoon. Mitä nopeammin lapsi pystyi nimeämään kirjaimia, sitä parempi hänen lukutaitonsa oli, ja päinvastoin, mitä hitaampi lapsen nimeämistaito oli, sitä heikompaa myös lukutaito oli. Pojilla tämä yhteys oli vielä voimakkaampi kuin tytöillä. Tulevaisuudessa olisi tärkeää selvittää lisää sukupuolten eroja nopean nimeämisen ja lukutaidon välillä sekä kehittää mittareita, joilla lukivaikeuksia voidaan kartoittaa tehokkaasti myös alkuopetuksen jälkeen.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleNopean nimeämisen yhteys lukutaitoon 3. luokalla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403132346
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysonimeäminen
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright