Nopean nimeämisen tehtävätyyppien yhteydet peruslaskutaidon sujuvuuteen 3.–6.-luokkalaisilla lapsilla
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten 3.–6.-luokkalaisten lasten nimeämistehtävien (esineet, värit, numerot, kirjaimet, lukumäärät) suoritusajat ovat yhteydessä peruslaskutaidon sujuvuuteen. Tutkimusaineisto on kerätty osana Lukemisen, oikeinkirjoittamisen ja nimeämisen arviointi (LUKINO) -hanketta. Tutkittavien
(N = 464) yksilötestaus toteutettiin suomalaisissa alakouluissa keväällä 2021.
Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella ja hierarkkisella regressioanalyysilla. Monimuuttujaisella varianssianalyysilla tarkasteltiin peruslaskusujuvuuden perusteella jaoteltujen ryhmien eroavaisuuksia nimeämistehtävien suoritusajoissa. Logistisella regressioanalyysilla selvitettiin eri nimeämistehtävien soveltuvuutta peruslaskusujuvuudeltaan heikkojen laskijoiden erotteluun keskitasoisista ja hyvistä laskijoista.
Tulokset osoittivat, että perinteisten nimeämistehtävien ja lukumäärien nimeämisen suoritusajat olivat kohtalaisesti yhteydessä peruslaskusujuvuuteen. Lukumäärien nimeämistehtävässä suoriutuminen oli voimakkaimmin yhteydessä peruslaskutaidon sujuvuuteen. Peruslaskusujuvuudeltaan heikot lapset erosivat nopean nimeämisen suoritusajoissa muista tutkittavista. Kuitenkaan nimeämistehtävissä suoriutuminen ei soveltunut laskusujuvuudeltaan heikkojen tutkittavien tunnistamiseen.
Lukumäärien nimeämisen vahvaa yhteyttä peruslaskusujuvuudelle olisi tärkeää tutkia lisää. Tutkimuksessa havaittujen voimakkaiden yhteyksien takia
lukumäärien nimeämisen tehtävän sisällyttäminen nopean nimeämisen arviointiin on perusteltua.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla
Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ... -
Nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskemisen sujuvuuteen hitailla laskijoilla
Aatola, Eira (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhden kielellisen osataidon, no-pean sarjallisen nimeämisen yhteyttä laskusujuvuuteen hitailla laskijoilla. Tar-kastelun kohteena oli selvittää, missä määrin hitailla laskijoilla ... -
Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla
Simonen, Suvi-Tuulia (2017)Suvi Simonen. Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten nopean nimeämisen ja lukemisen taidot 1. ja 2. luokalla. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2017. 57 sivua, 2 liitettä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.