Show simple item record

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorLaitinen, Sofia
dc.date.accessioned2024-03-01T07:05:39Z
dc.date.available2024-03-01T07:05:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93768
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ovat yhteydessä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 37 opettajasta ja 262 kolmannen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 122 ja poikia 140. Opettaja-oppilassuhteen laatua arvioitiin STRS- (opettajien arviot) ja CARTS-mittareilla (oppilaiden arviot). Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta kerättyihin SDQ-kyselyihin. Aineisto analysoitiin Spearmanin korrelaatiokertoimilla ja lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat opettajien ja oppilaiden arvioiden opettaja-oppilassuhteen laadusta olevan samansuuntaisia. Oppilaat arvioivat kuitenkin opettajia enemmän sekä lämpimyyttä että konflikteja suhteessa opettajaan. Opettajien ja oppilaiden arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla havaittiin yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Erityisesti opettajien arvioimien opettaja-oppilassuhteen konfliktien ja oppilaiden ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden välillä oli positiivinen yhteys. Tutkimus antoi uutta tietoa siitä, kuinka oppilaat ja heidän opettajansa arvioivat heidän keskinäisen suhteensa laatua. Tutkimuksen erityispiirteenä oli oppilaiden opettaja-oppilassuhdetta koskevien näkemysten tarkastelu. Tulokset korostavat opettaja-oppilassuhteen laadun merkitystä oppilaiden psykososiaaliselle hyvinvoinnille.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersisäänpäin ja ulospäin suuntautuvat käyttäytymisen haasteet
dc.subject.otherprososiaalinen käyttäytyminen
dc.subject.otherpsykososiaalinen hyvinvointi
dc.titleLuokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403012238
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright