Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin 1. ja 2. luokalla
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilasvuorovaikutuksen
laadun yhteyttä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin alakoulun 1. ja 2. luokalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi, missä määrin opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatu ja oppilaiden psykososiaalinen hyvinvointi erosivat sekä kuinka pysyviä
ne olivat 1. ja 2. luokan välillä.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 1. luokalla
865 oppilaasta ja 54 opettajasta ja 2. luokalla 710 oppilaasta sekä 51 opettajasta. Opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laatua arvioitiin CLASS K-3-havainnointimenetelmän
avulla. Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta kerättyihin SDQ-kyselyihin. Aineiston analysointiin käytettiin Spearmanin ja Pearsonin
korrelaatiokertoimia, toistettujen mittausten t-testiä ja Wilcoxonin testiä.
Tulokset osoittivat, että opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun osa-alueista
erityisesti tunnetuen laatu oli positiivisesti yhteydessä oppilaiden prososiaalisuuteen
ja negatiivisesti yhteydessä ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin. Ohjauksellisen tuen osalta havaittiin negatiivinen yhteys ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin, erityisesti palautteen laadun osalta. Opettajien antaman tunnetuen ja ohjauksellisen tuen laatu arvioitiin 1. luokalla korkeammaksi kuin 2. luokalla. Psykososiaalisen hyvinvoinnin osalta prososiaalista käyttäytymistä esiintyi
enemmän ja sisään- ja ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita 2. luokalla vähemmän kuin 1. luokalla. Tutkimus antoi uutta tietoa opettaja-oppilasvuorovaikutuksen laadun yhteydestä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tietoa voidaan
hyödyntää opettajankoulutuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29661]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
Heikkinen, Sanni; Hoffren, Tatu (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimmäisellä luokalla matematiikan oppitunneilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ohjausvuorovaikutus ... -
Oppitunnille kiinnittyminen ja opettaja-oppilasvuorovaikutus 7. luokan liikuntatunneilla
Nevantaus, Kreeta (2019)Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka kiinnittyneitä oppilaat arvioivat olevansa liikuntatunneilla, sekä kuvailla opettajan ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta korkeimman ja matalimman tilannekohtaisen ... -
Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla
Rantanen, Marjanna (2018)Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ... -
Luokanopettajan tunnetuki ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys 2. ja 4. luokalla
Heikkinen, Emma; Muurimäki, Lotta (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien tunnetukea ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä näiden välistä yhteyttä 2. ja 4. luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimushanketta ...