University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä

Thumbnail
View/Open
789.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Määttä, Noora
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat hyvät opettajat, hyvä ja monipuolinen pohjakoulutus sekä onnekkaat sattumat. Tämä tutkimus kohdistuu klassisen musiikin laulajiin. Tutkimusaineisto on kerätty toteuttamalla teemahaastattelu klassisen laulun asiantuntijoille, Jaakko Ryhäselle ja kahdelle anonyyminä esiintyvälle tutkittavalle keväällä 2018. Nauhoitin ja litteroin haastattelut. Olen analysoinut tutkimustuloksia ensin teemoittaen ja tämän jälkeen hermeneuttisella analyysillä. Tutkimuksen teoriaosuus pohjaa sosiokonstruktivistiselle teorialle ja Lauri Rauhalan holistiselle ihmiskäsitykselle. Tutkielmassani tarkastelen, mikä rooli itsetuntemuksella ja opettaja- oppilassuhteella on esiintyväksi laulajaksi kasvamisen kannalta. Tämän lisäksi olen tarkastellut tutkimuksessani intuition ja flow-kokemusten merkitystä esiintyvän laulajan työssä. Tutkimus vahvisti käsitystäni siitä, että kasvaakseen esiintyväksi laulamisen asiantuntijaksi, laulaja tarvitsee laulamisen taidon lisäksi itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja, stressinsietokykyä, hyviä opettajia, älyä ja onnekkaita sattumia. Laulaja tarvitsee intuitiivista ymmärrystä oppiakseen laulamisen taito ja flow-kokemuksen koettiin vievän laulajalta tajuntaa nykyhetkestä sekä auttavan häntä suoriutumaan työstään kivun tai surun keskellä. Esiintyvältä laulajalta vaaditaan 2020-luvulla laulamisen taidon lisäksi muita monipuolisia taitoja, kuten näyttelijäntyöllistä osaamista, tiimitaitoja ja nopeaoppisuutta työskennellessään ammattilaistuotannoissa. Ulkonäöllä on myös laulajantyössä suuri merkitys. Käytin tutkimuksessani tärkeänä lähdeaineistona oopperalaulaja-pedagogi-tohtori Lynn Eustisin (2005) teosta, jossa hän analysoi kattavasti laulajan ammatin kokonaisvaltaisuutta ja sen problematiikkaa. Digitalisaation kautta 2020-luvulla laulajan työnkuvaan kuuluu myös uudella ja merkittävällä tavalla sosiaalinen media, joka koettiin välineenä oman artistijuuden ja jopa henkilökohtaisen persoonan markkinoimiseksi. Tutkimus osoittaa, että laulajan työn vaatimukset kasvavat ja muuttuvat koko ajan. Tutkimustulokset kertovat kahden laulajasukupolven kokemuksista työn tekemisestä ja sen ilmiöistä. ...
Keywords
flow klassinen laulaminen hermeneuttinen tutkimus teemahaastattelu itsetuntemus flow-tila intuitio opettaja-oppilassuhde laulajat opettajat laulaminen muusikot vuorovaikutus laulunopettajat tajunta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009145839

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa 

    Jauhiainen, Tuomas (2011)
    Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ...
  • Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla 

    Vuori, Matleena (2018)
    Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ...
  • Laulajan elämää opiskelijasta ammattilaiseksi 

    Nurmi, Jaana (2018)
    Seurantatutkimuksessani tutkin, muuttuvatko klassisen laulajan kokemukset laulamisesta ja esiintymiseen liittyvistä ilmiöistä kuudentoista vuoden aikana ja miten laulaja kokee esiintymiseen liittyvät ilmiöt nykyään. Tutkin ...
  • "Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä 

    Huusko, Saija (2014)
    ”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä 

    Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre