Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että
lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat
hyvät opettajat, hyvä ja monipuolinen pohjakoulutus sekä onnekkaat sattumat. Tämä tutkimus kohdistuu klassisen
musiikin laulajiin.
Tutkimusaineisto on kerätty toteuttamalla teemahaastattelu klassisen laulun asiantuntijoille, Jaakko Ryhäselle ja
kahdelle anonyyminä esiintyvälle tutkittavalle keväällä 2018. Nauhoitin ja litteroin haastattelut. Olen analysoinut
tutkimustuloksia ensin teemoittaen ja tämän jälkeen hermeneuttisella analyysillä. Tutkimuksen teoriaosuus pohjaa
sosiokonstruktivistiselle teorialle ja Lauri Rauhalan holistiselle ihmiskäsitykselle.
Tutkielmassani tarkastelen, mikä rooli itsetuntemuksella ja opettaja- oppilassuhteella on esiintyväksi laulajaksi
kasvamisen kannalta. Tämän lisäksi olen tarkastellut tutkimuksessani intuition ja flow-kokemusten merkitystä
esiintyvän laulajan työssä.
Tutkimus vahvisti käsitystäni siitä, että kasvaakseen esiintyväksi laulamisen asiantuntijaksi, laulaja tarvitsee
laulamisen taidon lisäksi itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja, stressinsietokykyä, hyviä opettajia, älyä ja
onnekkaita sattumia. Laulaja tarvitsee intuitiivista ymmärrystä oppiakseen laulamisen taito ja flow-kokemuksen
koettiin vievän laulajalta tajuntaa nykyhetkestä sekä auttavan häntä suoriutumaan työstään kivun tai surun keskellä.
Esiintyvältä laulajalta vaaditaan 2020-luvulla laulamisen taidon lisäksi muita monipuolisia taitoja, kuten
näyttelijäntyöllistä osaamista, tiimitaitoja ja nopeaoppisuutta työskennellessään ammattilaistuotannoissa.
Ulkonäöllä on myös laulajantyössä suuri merkitys. Käytin tutkimuksessani tärkeänä lähdeaineistona
oopperalaulaja-pedagogi-tohtori Lynn Eustisin (2005) teosta, jossa hän analysoi kattavasti laulajan ammatin
kokonaisvaltaisuutta ja sen problematiikkaa.
Digitalisaation kautta 2020-luvulla laulajan työnkuvaan kuuluu myös uudella ja merkittävällä tavalla sosiaalinen
media, joka koettiin välineenä oman artistijuuden ja jopa henkilökohtaisen persoonan markkinoimiseksi. Tutkimus
osoittaa, että laulajan työn vaatimukset kasvavat ja muuttuvat koko ajan. Tutkimustulokset kertovat kahden
laulajasukupolven kokemuksista työn tekemisestä ja sen ilmiöistä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa
Jauhiainen, Tuomas (2011)Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ... -
Laulajan elämää opiskelijasta ammattilaiseksi
Nurmi, Jaana (2018)Seurantatutkimuksessani tutkin, muuttuvatko klassisen laulajan kokemukset laulamisesta ja esiintymiseen liittyvistä ilmiöistä kuudentoista vuoden aikana ja miten laulaja kokee esiintymiseen liittyvät ilmiöt nykyään. Tutkin ... -
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä
Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden ...