Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, liittyvätkö opettaja-oppilassuhteen läheisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.–4. luokalla. Näitä yhteyksiä ei aiemmin ole suoma-laisissa alakouluissa tutkittu. Tutkimus on tärkeää, sillä muiden maiden tutkimustuloksia ei voida suoraan soveltaa suomalaiseen aineistoon. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2019–2021 Jyväskylän Yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushankkeessa kahdeksasta keskisuomalaisesta alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 964 oppilasta ja 49 opettajaa. Tulokset osoittivat, että opettaja-oppilassuhteen läheisyys ei ollut yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin tai matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen 2. eikä 4. luokalla. Konfliktien havaittiin olevan negatiivisesti yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin sekä 2. että 4. luokalla, kun taas konfliktien ja matematiikkaan kohtaan koetun kiinnostuksen välillä ei havaittu yhteyttä. Konfliktien tai läheisyyden ei havaittu olevan yhteydessä matematiikan taitojen tai matematiikkaa kohtaan koetun kiinnostuksen muutokseen 2. ja 4. luokan välillä. Tulosten perusteella opettaja-oppilassuhteen laatu ei vaikuta olevan merkittävässä roolissa oppilaiden matematiikan taitojen tai matematiikka kohtaan koetun kiinnostuksen muutoksessa. Myös matematiikassa heikommin pärjäävillä ja matematiikasta vähemmän kiinnostuneilla oppilailla voi olla hyvä ja läheinen suhde opettajaansa. Opettaja-oppilassuhteen yhteyksistä taitojen ja motivaation kehitykseen tarvitaan kuitenkin vielä lisää tutkimusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettaja-oppilassuhteen yhteys oppilaan aritmeettisiin taitoihin ja matemaattiseen minäkäsitykseen perusopetuksen 6. luokalla
Tuhkanen, Minna (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen yhteyttä oppilaan aritmeettisiin taitoihin sekä oppilaan matemaattisen minäkäsityksen yhteyttä opettaja-oppilassuhteeseen perusopetuksen 6. luokalla. ... -
Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
Lokka, Lotta (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettaja-oppilassuhteen laadun yhteyttä oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Opettaja-oppilassuhteen laatua tutkittiin lämpimyyden ... -
The Role of Teacher Closeness in Emotions and Achievement for Adolescents With and Without Learning Difficulties
Sainio, Petra J.; Eklund, Kenneth M.; Pakarinen, Eija K.; Kiuru, Noona H. (SAGE Publications, 2023)Student–teacher relationships are crucial for adolescents’ adjustment in the school context. The aim of the present study was to examine the role of teacher closeness in academic emotions and achievement among adolescents ... -
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Oppilaiden temperamentin yhteys opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitoihin
Fomin, Krista (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajan sekä seitsemäsluokkalaisten temperamenttipiirteiden voimakkuuksia, opettaja-oppilassuhteen lämpimyyttä ja ristiriitoja sekä temperamentin yhteyttä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.