Syrjityt soijapojat ja pilattu pelaaminen : maskuliinisuus ja antifeminismi Ylilaudan pelikulttuurikeskusteluissa
Meriläinen, M., Arjoranta, J., & Lounela, E. (2023). Syrjityt soijapojat ja pilattu pelaaminen : maskuliinisuus ja antifeminismi Ylilaudan pelikulttuurikeskusteluissa. Sukupuolentutkimus, 36(3-4), 29-42. https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/143216
Published in
SukupuolentutkimusDate
2023Access restrictions
Embargoed until: 2025-02-13Request copy from author
Copyright
© Sukupuolentutkimuksen seura, 2023
Osalle miespelaajista digitaaliset pelit ja niiden yhteisöt ovat turvallisiksi ja omiksi koettuja ympäristöjä, joissa vallitsevat muusta yhteiskunnasta poikkeavat nörttimaskuliiniset ihanteet. He kokevat, että pelikulttuurien ja laajemman yhteiskunnan lisääntynyt feministinen keskustelu yhdenvertaisuudesta uhkaa näiden tilojen eheyttä. Tarkastelemme tässä artikkelissa teema-analyysilla, miten ja minkälaisia erilaisia näkemyksiä maskuliinisuudesta, feminismistä ja pelikulttuurista tuodaan esiin Ylilauta-keskustelualustalla käydyssä keskusteluketjussa, jota käytiin Non-toxic-hankkeen järjestämästä, inklusiivisempaa pelikulttuuria käsitelleestä tapahtumasta. Tarkastelumme osoittaa, kuinka pelaamisesta kumpuava keskustelu muodostuu anonyymissä kuvalautakeskustelussa laajemmaksi kamppailuksi oikeanlaisesta maskuliinisuudesta, sukupuolesta ja aikuisuudesta. Some male gamers experience digital games and the communities around them as safe environments with a prevailing norm of geek masculinity that sets them apart from the rest of society. These players feel that the increased feminist discussions of equity in both game culture and society more broadly present a threat to these spaces. In this article we utilize thematic analysis to explore different views on masculinity, feminism, and game culture in a discussion thread taking place on the Finnish Ylilauta image board. The thread dealt with an event about making gaming more inclusive organized by the Non-Toxic project. Our analysis demonstrates how an anonymous image board discussion about gaming becomes a broader struggle for the right kind of masculinity, gender, and adulthood.
Keywords: adulthood, antifeminism, gaming, geek masculinity,
Publisher
Sukupuolentutkimuksen seura : Sällskapet för genusforskning ryISSN Search the Publication Forum
2342-0634Keywords
Original source
https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/143216Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/207017700
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of Finland; Kone FoundationFunding program(s)
Centre of Excellence, AoFAdditional information about funding
KT Mikko Meriläinen työskentelee tutkijatohtorina Tampereen yliopistossa, Suomen Akatemian rahoittamassa Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikössä (CoE-GameCult). Tutkijan ilmoitus: Tutkimusta ovat tukeneet Suomen Akatemian hanke Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö (353265), Koneen Säätiön hankkeet Aktivismi taiteen ja tieteenteon välineenä: ”tutkivismia” vaikuttavasta vastapuheesta suomalaisessa verkkoyhteisössä (202009043) ...License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Article summary: Excluded soyboys and spoiled gaming : Masculinity and antifeminism in an Ylilauta gaming culture discussion (Meriläinen, Arjoranta & Lounela, 2023)
Meriläinen, Mikko; Arjoranta, Jonne; Lounela, Emilia (2024) -
Overwatch-e-urheilu ja sukupuolen ja kansallisuuden (uudelleen)muotoutumiset
Ruotsalainen, Maria (Suomen pelitutkimuksen seura, 2022)Lektio 23.8.2022 Jyväskylän yliopistossa -
Esikoululaisten näkökulmia digitaaliseen pelaamiseen
Heiskanen, Tuomo; Kannel, Lassi (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esikoululaisten näkökulmia digitaaliseen pelaamiseen. Tutkielmassa keskityttiin erityisesti lasten rooliin pelaajina sekä heidän pelitottumuksiinsa ja -mieltymyksiinsä. -
북유럽 레트로: 핀란드의 레트로게임 문화 [Retrogaming in Finland]
Malinen, Ville; Karhulahti, Veli-Matti (Game Culture Foundation, 2021) -
Sanailua, suunsoittoa ja syrjintää : nuorten kokemuksia pelikäytöksestä
Meriläinen, Mikko; Ruotsalainen, Maria (Suomen pelitutkimuksen seura, 2022)Artikkelissa tarkastellaan laadullisen kyselyaineiston (N=180) avulla suomenkielisten, 15–25-vuotiaiden nuorten kokemuksia pelikäytöksestä digitaalisten pelien parissa. Teema-analyysin avulla rakennetut teemat valottavat ...