Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMeriläinen, Mikko
dc.contributor.authorArjoranta, Jonne
dc.contributor.authorLounela, Emilia
dc.date.accessioned2024-02-22T09:53:10Z
dc.date.available2024-02-22T09:53:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMeriläinen, M., Arjoranta, J., & Lounela, E. (2023). Syrjityt soijapojat ja pilattu pelaaminen : maskuliinisuus ja antifeminismi Ylilaudan pelikulttuurikeskusteluissa. <i>Sukupuolentutkimus</i>, <i>36</i>(3-4), 29-42. <a href="https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/143216" target="_blank">https://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/143216</a>
dc.identifier.otherCONVID_207017700
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93603
dc.description.abstractOsalle miespelaajista digitaaliset pelit ja niiden yhteisöt ovat turvallisiksi ja omiksi koettuja ympäristöjä, joissa vallitsevat muusta yhteiskunnasta poikkeavat nörttimaskuliiniset ihanteet. He kokevat, että pelikulttuurien ja laajemman yhteiskunnan lisääntynyt feministinen keskustelu yhdenvertaisuudesta uhkaa näiden tilojen eheyttä. Tarkastelemme tässä artikkelissa teema-analyysilla, miten ja minkälaisia erilaisia näkemyksiä maskuliinisuudesta, feminismistä ja pelikulttuurista tuodaan esiin Ylilauta-keskustelualustalla käydyssä keskusteluketjussa, jota käytiin Non-toxic-hankkeen järjestämästä, inklusiivisempaa pelikulttuuria käsitelleestä tapahtumasta. Tarkastelumme osoittaa, kuinka pelaamisesta kumpuava keskustelu muodostuu anonyymissä kuvalautakeskustelussa laajemmaksi kamppailuksi oikeanlaisesta maskuliinisuudesta, sukupuolesta ja aikuisuudesta.fi
dc.description.abstractSome male gamers experience digital games and the communities around them as safe environments with a prevailing norm of geek masculinity that sets them apart from the rest of society. These players feel that the increased feminist discussions of equity in both game culture and society more broadly present a threat to these spaces. In this article we utilize thematic analysis to explore different views on masculinity, feminism, and game culture in a discussion thread taking place on the Finnish Ylilauta image board. The thread dealt with an event about making gaming more inclusive organized by the Non-Toxic project. Our analysis demonstrates how an anonymous image board discussion about gaming becomes a broader struggle for the right kind of masculinity, gender, and adulthood. Keywords: adulthood, antifeminism, gaming, geek masculinity,en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSukupuolentutkimuksen seura : Sällskapet för genusforskning ry
dc.relation.ispartofseriesSukupuolentutkimus
dc.relation.urihttps://journal.fi/sukupuolentutkimus/article/view/143216
dc.rightsIn Copyright
dc.titleSyrjityt soijapojat ja pilattu pelaaminen : maskuliinisuus ja antifeminismi Ylilaudan pelikulttuurikeskusteluissa
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402222069
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange29-42
dc.relation.issn2342-0634
dc.relation.numberinseries3-4
dc.relation.volume36
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Sukupuolentutkimuksen seura, 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.relation.grantnumber353267
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysomiestutkimus
dc.subject.ysoseksismi
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoanonyymiverkot
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysopelikulttuuri
dc.subject.ysoverkkokeskustelu
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysomaskuliinisuus
dc.subject.ysovihapuhe
dc.subject.ysoantifeminismi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5331
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p246
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22353
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27611
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5291
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25376
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21841
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14483
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p930
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24781
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37955
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderKone Foundationen
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
dc.relation.funderKoneen Säätiöfi
jyx.fundingprogramCentre of Excellence, AoFen
jyx.fundingprogramHuippuyksikkörahoitus, SAfi
jyx.fundinginformationKT Mikko Meriläinen työskentelee tutkijatohtorina Tampereen yliopistossa, Suomen Akatemian rahoittamassa Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikössä (CoE-GameCult). Tutkijan ilmoitus: Tutkimusta ovat tukeneet Suomen Akatemian hanke Pelikulttuurien tutkimuksen huippuyksikkö (353265), Koneen Säätiön hankkeet Aktivismi taiteen ja tieteenteon välineenä: ”tutkivismia” vaikuttavasta vastapuheesta suomalaisessa verkkoyhteisössä (202009043)
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright