Sanailua, suunsoittoa ja syrjintää : nuorten kokemuksia pelikäytöksestä
Meriläinen, M., & Ruotsalainen, M. (2022). Sanailua, suunsoittoa ja syrjintää : nuorten kokemuksia pelikäytöksestä. Pelitutkimuksen vuosikirja, 2022, 49-71. https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/116988
Julkaistu sarjassa
Pelitutkimuksen vuosikirjaPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Mikko Meriläinen, Maria Ruotsalainen
Artikkelissa tarkastellaan laadullisen kyselyaineiston (N=180) avulla suomenkielisten, 15–25-vuotiaiden nuorten kokemuksia pelikäytöksestä digitaalisten pelien parissa. Teema-analyysin avulla rakennetut teemat valottavat epäasiallisen pelikäytöksen syitä ja seurauksia, kilpailullisten pelien suunsoittokulttuuria, pelikulttuureissa esiintyvää rakenteellista syrjintää, sekä myönteistä pelikäytöstä. Pelikäytös näyttäytyy artikkelissa monipuolisena ja monimutkaisena kokonaisuutena, johon vaikuttavat niin yksilöiden ominaisuudet ja mieltymykset kuin pelikulttuurien ja yhteiskunnan rakenteet. Artikkelin lopussa esitetään ehdotuksia keinoista vähentää asiatonta pelikäytöstä. This article explores the experiences of online gaming conduct of Finnish-speaking, 15–25-year-old digital gameplayers through qualitative questionnaire data (N=180). Themes constructed through thematic analysis shed light on the reasons and outcomes of hostile online behaviour, trash talk culture prevalent in competitive online games, structural discrimination in gaming cultures, and prosocial online gaming behaviour. Online gaming conduct is shown to be a complex whole impacted by both individual features and preferences and structures in society and game cultures. At the end of the article, suggestions are made for ways of reducing hostile and discriminating online conduct in gaming.
Julkaisija
Suomen pelitutkimuksen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-355XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/116988Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164782200
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten monimuotoiset pelikulttuurit kutsuvat tutkijoita
Meriläinen, Mikko; Ruotsalainen, Maria (Nuorisotutkimusseura, 2023) -
북유럽 레트로: 핀란드의 레트로게임 문화 [Retrogaming in Finland]
Malinen, Ville; Karhulahti, Veli-Matti (Game Culture Foundation, 2021) -
Pelaaminen on ikkuna nuorten elämään
Meriläinen, Mikko; Ruotsalainen, Maria (Westermarck-seura, 2023)Nuorten pelaamisesta on puhuttu paljon huolen kautta. Yksiulotteinen huolipuhe jättää kuitenkin huomioimatta, että pelaaminen on monelle nuorelle tärkeä harrastamisen, ajanvieton ja itsenäistymisen muoto. Viimeaikainen ... -
“I bet she’s ‘not like other girls” : Discursive Construction of the Ideal Gaming Woman on r/GirlGamers
Ruotsalainen, Maria; Meriläinen, Mikko (Cogitatio Press, 2024)Research on women and hostile behaviour in video games has largely focused on women as victims rather than perpetuators of hostile behaviour. In this study, by utilizing discourse analysis, we examine how women’s hostile ... -
The light, the dark, and everything else : making sense of young people's digital gaming
Meriläinen, Mikko; Ruotsalainen, Maria (Frontiers Media SA, 2023)Whether gaming has a beneficial or detrimental effect on young people's lives is a defining feature in both the research and the public discussion of youth digital gaming. In this qualitative study, we draw from a thematic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.