dc.contributor.advisor | Viirret, Tuija | |
dc.contributor.author | Kinnari, Siiri | |
dc.date.accessioned | 2024-02-20T07:10:14Z | |
dc.date.available | 2024-02-20T07:10:14Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93488 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä kontekstissa, joten sitä oli tärkeä tutkia.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kahdelle vaativan erityisen tuen pienluokalle, joissa opiskeli yhteensä neljätoista oppilasta, opetettiin draamakasvatuksen oppimiskokonaisuus (8 x 45 min). Aineisto koostui näiden opetuskertojen videoinneista, tutkijan havaintopäiväkirjasta, oppilaiden peukkumielipiteistä, piirroksista ja ryhmähaastatteluista sekä molempien luokkien opettajien yksilöhaastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuuden mielekkäänä ja saivat siitä paljon erilaisia kokemuksia. Oppimista tapahtui usealla eri osa-alueella. Kokonaisuus herätti oppilaissa erilaisia tunteita. Monet oppilaat saivat kokonaisuudesta uuden ilmaisukeinon ja uudenlaista vapautumista. Opetuskertojen aikana oppilaat tarvitsivat vähemmän aikuisen tukea ja heidän keskittymiskykynsä kesti pidempään kuin normaalisti. Ryhmä ja toiminnallisuus loivat toimivan kokonaisuuden. Kokonaisuus tuki myös uusien ystävyyssuhteiden luontia.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että draamakasvatuksen käyttö vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa on tärkeää, sillä se mahdollisti oppilaille paljon erilaisia kokemuksia, joista monet olivat oppimista tukevia. Draamakasvatus tuo kokemuksellisuutta opetukseen ja antaa uudenlaista motivaatiota oppilaille. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402201956 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | vaativa erityinen tuki | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | kehitysvammaiset | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |