Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViirret, Tuija
dc.contributor.authorKinnari, Siiri
dc.date.accessioned2024-02-20T07:10:14Z
dc.date.available2024-02-20T07:10:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93488
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä kontekstissa, joten sitä oli tärkeä tutkia. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kahdelle vaativan erityisen tuen pienluokalle, joissa opiskeli yhteensä neljätoista oppilasta, opetettiin draamakasvatuksen oppimiskokonaisuus (8 x 45 min). Aineisto koostui näiden opetuskertojen videoinneista, tutkijan havaintopäiväkirjasta, oppilaiden peukkumielipiteistä, piirroksista ja ryhmähaastatteluista sekä molempien luokkien opettajien yksilöhaastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuuden mielekkäänä ja saivat siitä paljon erilaisia kokemuksia. Oppimista tapahtui usealla eri osa-alueella. Kokonaisuus herätti oppilaissa erilaisia tunteita. Monet oppilaat saivat kokonaisuudesta uuden ilmaisukeinon ja uudenlaista vapautumista. Opetuskertojen aikana oppilaat tarvitsivat vähemmän aikuisen tukea ja heidän keskittymiskykynsä kesti pidempään kuin normaalisti. Ryhmä ja toiminnallisuus loivat toimivan kokonaisuuden. Kokonaisuus tuki myös uusien ystävyyssuhteiden luontia. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että draamakasvatuksen käyttö vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa on tärkeää, sillä se mahdollisti oppilaille paljon erilaisia kokemuksia, joista monet olivat oppimista tukevia. Draamakasvatus tuo kokemuksellisuutta opetukseen ja antaa uudenlaista motivaatiota oppilaille.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.title"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402201956
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovaativa erityinen tuki
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysokehitysvammaiset
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright