Aineistot 601-620 / 784

    • Yliopiston kielikeskuksen ruotsin opetusta kehittämässä: tavoitteet, käytänteet ja oppimisympäristöt 

      Jalkanen, Juha; Lampinen, Marja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Käsittelemme tässä artikkelissa yliopiston kielikeskuksen opetuksen kehittämistä ja keskitymme erityisesti ruotsin kielen opetukseen. Valotamme kokemuksiamme, joita olemme kartuttaneet yliopiston tukemassa Interaktiivinen ...
    • Miten suomea puhutaan Inkerinmaalla? – Kielenkäytön muutoksia jäljittämässä 

      Mononen, Kaarina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Keväällä 2013 valmistuneessa väitöskirjassani tarkastelin Pietarin alueen inkerinsuomalaisten nykypäivän suomen kielen käyttöä. Keräsin aineiston etnografista menetelmää hyödyntäen. Aineistoon sisältyy haastatteluja sekä ...
    • Oppiiko ulkomaalainen harjoittelija työyhteisössä suomen kieltä? 

      Minkkinen, Eila (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Artikkeli käsittelee vuonna 2012 toteutettua laadullista tapaustutkimusta ulkomaalaisen opiskelijan harjoittelusta työyhteisössä. Tutkimuksen kohteena oli satakuntalainen keskisuuri yritys ja tapauksena tarkasteltiin ...
    • Klasstandem i en tvåspråkig skolkontext 

      Pörn, Michaela; Karjalainen, Katri (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      I denna artikel diskuterar vi erfarenheter av ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt, kallat Klasstandem. Syftet med projektet är att på empirisk grund utveckla språkpedagogiska modeller för språkligt blandade ...
    • Kansalaisopisto – väylä suomalaiseen yhteiskuntaan 

      Lyytikäinen, Anna; Gwiazda, Gosia; Räisänen, Elina; Henricson, Anni; Pankkonen, Sari (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Suomea kaiken ikää -koulutus tarjosi Kirkkonummen kansalaisopiston päätoimiselle opetushenkilöstölle mahdollisuuden kehittää koko työyhteisön osaamista maahanmuuttajien kieli- ja integraatiokoulutuksen järjestäjänä. ...
    • Maahanmuuttajanuorille räätälöityä luku- ja kirjoitustaidon koulutusta Tampereella 

      Huttunen, Marja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Nuoret heikon luku- ja kirjoitustaidon omaavat maahanmuuttajat ovat erityisryhmä, joka tarvitsee räätälöityä koulutusta kotoutumisensa tueksi. Tampereen seudun ammattiopistossa on kohta kahden vuoden ajan kehitetty opetusta ...
    • Valmistava opetus Länsimäen koulussa Vantaalla 

      Tykkyläinen, Maiju (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Yläkouluiässä Suomeen muuttavilla nuorilla on edessään melkoinen haaste. Heillä on oikeus vuoden kestävään valmistavaan opetukseen ja valmistavan opetuksen jälkeen on aikaa 0‒3 vuotta suorittaa peruskoulu. Se on todella ...
    • Inklusiivinen valmistava opetus Martinlaakson koulussa Vantaalla 

      Elonen, Tiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Laajavuoren koulussa Vantaalla alkoi huhtikuussa 2012 projekti, jonka tavoitteena oli kartoittaa ja tiedostaa valmistavan opetuksen toimintatapoja koulun arjessa sekä kehittää niitä. Hyvin pian huomattiin, että kyse ei voi ...
    • Valmistavan opetuksen ja alkuopetusluokan yhteistyö 

      Mikkola, Julia (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Valmistava opetus ja alkuopetus voivat muodostaa toimivan tiimin, joka tukee valmistavan oppilaiden integroitumista kouluyhteisöön. Tästä hyötyvät kaikki, ja se vastaa myös kansainvälistyvän maailman haasteisiin. Kyky tulla ...
    • Suomea kaiken ikää – kotouttamistyötä tukevaa täydennyskoulutusta 

      Aalto, Eija; Martin, Maisa; Suni, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
      Täydennyskoulutus rajoittuu usein yhden ammattiryhmän muutaman aktiivin käynteihin lyhytkursseilla. Suomea kaiken ikää -koulutuksen ideana oli tarjota moniammatillisille ryhmille tukea uudentyyppisen kotouttamistyön ...
    • Kotouttamistyön asiantuntijoiden osaamista kehittämässä 

      Pöyhönen, Sari; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)
    • ”Liike-englantia olen oppinut työelämässä” – Muulla tavoin hankittu kieliosaaminen näkyväksi korkeakouluopinnoissa 

      Airola, Anneli (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Artikkelissa käsitellään aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen (AHOT) menettelytapoja ammattikorkeakouluissa. Kieli- ja viestintäopintojen AHOT-menettelyt ammattikorkeakouluissa linkittyvät korkeakoulujen ...
    • Kun kieli tulee kasvoille – kielitaitokasvot AMK-opiskelijoiden vuorovaikutuksen osana 

      Ahvenainen, Tarmo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Useimmat meistä ovat kokeneet tilanteen, jossa olemme olleet haluttomia puhumaan vierasta kieltä. Monet meistä ovat olleet myös tilanteissa, joissa meillä on ollut tarve ottaa puhekumppani jotenkin erityisellä tavalla ...
    • Uusi maailma avautuu ja vie mukanaan – opetusharjoittelijana ammattikorkeakoulussa 

      Oinonen, Katja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Laivanupotuksen pelaamista, videopätkien katselua, kulttuuritietoutta ja rentoa menoa. Ei läksyjen tekemisen tai tekemättä jättämisen valvontaa, huomauttelua pipon pitämisestä sisällä tai kieltoja olla heittelemättä ...
    • Ammattikorkeakoulun kieltenopettaja – monipuolinen osaaja, verkostoitunut asiantuntija ja innostava valmentaja 

      Juurakko-Paavola, Taina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Ammattikorkeakoulujen kieltenopettajat työskentelevät tällä hetkellä isojen muutosten keskellä olevissa organisaatioissa. Millaista osaamista heillä tulisi olla nyt ja etenkin tulevaisuudessa, jotta he selviävät niin ...
    • Työelämälähtöistä ja alakohtaista kieltenopetusta 

      Juurakko-Paavola, Taina; Mård-Miettinen, Karita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    • Opettajan päiväkirja: Amisenglantia joka lähtöön 

      Tuntematon tekijä (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Opettajan päiväkirja -sarjan viimeisessä osassa työpäivästään kertoo Satakunnan ammattiopiston lehtori, joka opettaa englannin kaksi kaikille pakollista kurssia autonasentajille, kuljettajille, talonrakentajille, ...
    • Aikuiskoulutuksen kielikouluttajat ja kielikoulutuspoliittinen toimijuus 

      Mård-Miettinen, Karita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Artikkelissa kerrotaan Kieliverkoston opettajankoulutuksen teemavuonna toteutetusta haastattelututkimuksesta, jossa tarkastellaan kielikoulutuspoliittista toimijuutta aikuiskoulutuksessa työskentelevien kielikouluttajien ...
    • ”Tillsammans förstod vi varandra” – om samarbetet i kursen i det andra inhemska språket mellan Vasa universitet och Åbo Akademi i Vasa 

      Sipola, Sirpa; West-Sjöholm, Marit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Under läsåret 2011–12 genomfördes ett språksamarbete mellan Språktjänsten vid Vasa universitet och Centret för språk och kommunikation vid Åbo Akademi i Vasa. Samarbetet ordnades inom ramen för kursen i det andra inhemska ...
    • Pedagoginen viitekehys ohjaamassa kielikeskuksen kieli- ja viestintäkoulutusta 

      Alanen, Kaisa; Männikkö, Tiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Tässä artikkelissa kerromme Tampereen yliopiston kielikeskuksen pedagogisesta viitekehyksestä ja sen merkityksestä opetussuunnitelmatyössä ja opetuksessa. Kerromme myös opettajien, opetusharjoittelijoiden ja opiskelijoiden ...