Inklusiivinen valmistava opetus Martinlaakson koulussa Vantaalla
Elonen, T. (2013, 14.3.2013). Inklusiivinen valmistava opetus Martinlaakson koulussa Vantaalla. Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti (Maaliskuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2013/
Authors
Date
2013Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Laajavuoren koulussa Vantaalla alkoi huhtikuussa 2012 projekti, jonka tavoitteena oli kartoittaa ja tiedostaa valmistavan opetuksen toimintatapoja koulun arjessa sekä kehittää niitä. Hyvin pian huomattiin, että kyse ei voi olla pelkästään valmistavasta opetuksesta, vaan mukaan liitettiin koko Suomi toisena kielenä -opetus (S2-opetus). Rahoitus hankkeelle saatiin Osallisena Suomessa -hankkeesta, joka maksaa opettajien sijaiskulut kokoontumiskertojen ajalta. Syksyllä 2012 ryhmään tuli mukaan yläkoulun S2-opettaja, kun Laajavuoren alakoulu ja Martinlaakson yläkoulu yhdistyivät Martinlaakson kouluksi, joka on yhtenäiskoulu. Vantaan lähikouluperiaatteen mukaisesti suurin osa alueen peruskouluikäisistä nuorista käy koulua omalla alueellaan. Näin ollen Martinlaakson koulussa on perusopetuksen luokkien lisäksi kaksi valmistavaa luokkaa, kolme pienryhmää, autismiluokka ja kaksi harjaantumisluokkaa. Martinlaakson koulussa on noin 730 oppilasta, joista viidennes on monikielisiä S2-oppilaita.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords