Inklusiivinen valmistava opetus Martinlaakson koulussa Vantaalla

Abstract
Laajavuoren koulussa Vantaalla alkoi huhtikuussa 2012 projekti, jonka tavoitteena oli kartoittaa ja tiedostaa valmistavan opetuksen toimintatapoja koulun arjessa sekä kehittää niitä. Hyvin pian huomattiin, että kyse ei voi olla pelkästään valmistavasta opetuksesta, vaan mukaan liitettiin koko Suomi toisena kielenä -opetus (S2-opetus). Rahoitus hankkeelle saatiin Osallisena Suomessa -hankkeesta, joka maksaa opettajien sijaiskulut kokoontumiskertojen ajalta. Syksyllä 2012 ryhmään tuli mukaan yläkoulun S2-opettaja, kun Laajavuoren alakoulu ja Martinlaakson yläkoulu yhdistyivät Martinlaakson kouluksi, joka on yhtenäiskoulu. Vantaan lähikouluperiaatteen mukaisesti suurin osa alueen peruskouluikäisistä nuorista käy koulua omalla alueellaan. Näin ollen Martinlaakson koulussa on perusopetuksen luokkien lisäksi kaksi valmistavaa luokkaa, kolme pienryhmää, autismiluokka ja kaksi harjaantumisluokkaa. Martinlaakson koulussa on noin 730 oppilasta, joista viidennes on monikielisiä S2-oppilaita.
Main Author
Format
Articles Magazine article
Published
2013
Series
Subjects
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2013/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303221361Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1799-0181
Language
Finnish
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti
Citation
  • Elonen, T. (2013, 14.3.2013). Inklusiivinen valmistava opetus Martinlaakson koulussa Vantaalla. Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti (Maaliskuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2013/
License
Open Access
Copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat

Share