Aineistot 621-640 / 784

    • Opettajan päiväkirja: Ennen uuden urakan alkua 

      Haapasalo, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Opettajan päiväkirja -juttusarja jatkuu kotoutumiskouluttajan ajatuksilla. Kristiina Haapasalo toimii kouluttajana Vaasan aikuiskoulutuskeskuksessa. Kristiina kertoo hyvistä päätöksistään ennen kurssin alkua ja siitä ...
    • Kuulumisia Tampereelta 

      Pantzar, Tuula; Merta, Juha; Stüber, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Kuulumisia II – opettajankoulutuksen monikulttuurinen horisontti on Tampereen yliopiston Kasvatustieteiden yksikön koulutusohjelma, joka on kohdennettu maahanmuuttajataustaisille opetus- ja kasvatusalalla jo toimineille ...
    • Suomen kielen opettajuuden monet kasvot Saksassa 

      Kupila, Anne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Sosiaalisen ympäristön huomioon ottaminen laajentaa oleellisella tavalla mahdollisuuksia ymmärtää opettajaksi tulemisen prosessia. Artikkelillani haluan viedä lukijan ekskursiolle lukuisten Saksassa työskentelevien suomen ...
    • This is not a ball game: A personal narrative on teaching ideologies 

      Stikhin, Anatoly (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      The following are accounts of my thirty years’ experience in education, first as a student of Karelian State Pedagogical Institute and then as a teacher of English, linguistics and other related subjects at universities ...
    • Osallisuus kototuttaa 

      Harilahti-Juola, Virpi; Ruunaniemi, Katja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Pudasjärvi on mukana valtakunnallisessa Osallisena Suomessa -maahanmuuttotyön kehittämishankkeessa, jossa etsitään uusia tapoja toteuttaa kotoutumiskoulutusta. Pudasjärven kokeilussa kotoutumiskoulutus lähtee osallisuus ...
    • Osaava vanhempi – toiminnallista suomen kielen oppimista äiti & lapsi -ryhmässä 

      Intke Hernández, Minna; Matkaselkä, Pirkko (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Tässä artikkelissa kerromme Vantaalla toteuttavasta Osaava vanhempi -hankkeesta, sen taustoista, toiminta-ajatuksesta sekä toiminnasta. Kerromme ensin hankkeesta, sitten tarkastelemme lähemmin yhtä hankkeen puitteissa ...
    • Hoidetaan suomeksi ‒ Ammatillinen suomen kielen taito hoitoalalla 

      Mustonen, Anu Miranda (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Yhteiskuntamme monikulttuuristumisen myötä työelämään pyrkii yhä useampi maahanmuuttajataustainen henkilö. Tämä haastaa niin koulutuksen tarjoajat kuin työnantajatkin pohtimaan muun muassa sitä, mitä on riittävä suomen ...
    • Maahanmuuttajien kokemuksia ammatilliseen koulutukseen valmistavasta koulutuksesta 

      Eloholma, Sanna; Kauppila, Elina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
      Voidakseen harjoittaa Suomessa jotain ammattia, maahanmuuttajat tarvitsevat usein suomalaisen ammattitutkinnon ja koulutuksen. Ammatillisen perustutkinnon suorittamiseksi maahanmuuttajien on hakeuduttava ammattikouluun, ...
    • Juurevaa kotoutumista 

      Pöyhönen, Sari (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    • Kielisuihkutus – kielimaistiaisia lapsille suomalaisen kielivarannon monipuolistamiseksi 

      Kuutti, Niina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
      Jo pienikin kosketus vieraaseen kieleen ja kulttuuriin jättää lapsen aivoihin muistijäljen myöhempää oppimistilannetta varten. Yksi keino jättää muistijälki on koululaisten kielisuihkutus, joka onnistuessaan antaa lapselle ...
    • Perusopetus 2020 – kielivarannon pelastus vai kompastuskivi? Anna-Kaisa Mustaparran haastattelu 

      Miettinen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
      Opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparran haastattelussa käsitellään kielitaidon arvostusta Suomessa nyt ja ennen ja niitä haasteita, joita kieltenopetuksella on edessään. Haastattelussa pohditaan myös Perusopetus 2020 –esityksen ...
    • Kielikoulutuspolitiikkaa kunnissa 

      Kyllönen, Teija; Saarinen, Taina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
      Kielikoulutuspolitiikka on siirtynyt muun koulutuspolitiikan hajauttamisen myötä entistä enemmän kuntatason kysymykseksi. Artikkelissa tarkastellaan kuntatason koulutuspoliittisten päätöksentekijöiden, kuten opetustoimen ...
    • Minä ja sinä kielikoulutuspoliittisina toimijoina 

      Miettinen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
      Kesäkuussa Jyväskylässä järjestetyn kansainvälisen konferenssin ”Who needs languages?” ohjelmaan kuului kaksi suomenkielistä työpajaa, joissa oli tarkoituksena keskustella ja miettiä, miten kielikoulutuspolitiikkaan ja ...
    • Waldemar Martyniukin haastattelu 

      Miettinen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
      European Centre for Modern Languages’in (ECML) johtaja Waldemar Martyniuk vieraili konferenssipuhujana soveltavan kielentutkimuksen kesäkoulussa ja kansainvälisessä konferenssissa ”Who needs languages” kesäkuussa Suomessa. ...
    • Kielikoulutuspolitiikan kansainvälinen konferenssi kokosi yhteen toimijoita eri puolilta maailmaa 

      Saarinen, Taina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2010)
    • Hymy ilahduttaa kaikilla kielillä 

      Oljakka, Merja; Määttä, Jenni (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
      SOL Palvelut Oy on kansainvälisesti toimiva suomalainen perheyritys, joka tarjoaa palveluita siivous-, toimitila-, kiinteistö-, koti- ja turva-alalla. Lisäksi SOL konsernissa toimii SOL Henkilöstöpalvelut ja SOL Pesulapalvelut. ...
    • Maahanmuuttajakin tarvitsee työelämän kieli- ja viestintätaitoja 

      Suni, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
      Ammattilaisina kohdellaan todennäköisimmin niitä, jotka sukkuloivat sujuvasti työelämän vaihtelevissa viestintätilanteissa ja hallitsevat myös keskeiset alakohtaiset kielelliset käytänteet. Tämä koskee maahanmuuttajia siinä ...
    • Kielikö työväline? 

      Salomaa, Eveliina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
      Monipuolisen kielitaidon tärkeyttä ei voi vähätellä, ja moni opiskeleekin useita kieliä, jotta työelämään siirtyessä eväät olisivat hyvät ja ravitsevat. Mutta millaista kielitaitoa työelämässä oikeasti vaaditaan ja mitä ...
    • Tutkimustuloksia työelämän viestintätaidoista insinöörinäkökulmasta 

      Räisänen, Tiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
      Tässäkin verkkolehdessä on pohdittu sitä, mitä työelämän kielitaito on ja millaisia haasteita työelämässä tapahtuneet muutokset asettavat työntekijän kielitaidolle. Lisäksi on kartoitettu työelämän kielitaitotarpeita ja ...
    • Viittomakielistä työvoimaa, ole hyvä! 

      Alanne, Kaisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)
      Tässä artikkelissa pohditaan työelämän kielitaitoa viittomakielisten näkökulmasta. Millainen kielitaito viittomakielisillä on ja millaista kielitaitoa heiltä vaaditaan työpaikalla? Näihin kysymyksiin ei ole olemassa ...