Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
Date
2023Tutkielmassa tutkittiin esiopetusikäisten nopean sarjallisen nimeämisen ja kirjaintuntemuksen yhteyttä ja lisäksi taidoissa suoriutumisen eroja sukupuolittain sekä taustatekijöittäin. Varhaisten lukemisen taitojen, kuten nopean sarjallisen nimeämisen ja kirjaintuntemuksen on todettu ennustavan lukutaidon kehitystä. Nopealla sarjallisella nimeämisellä tarkoitetaan taitoa nimetä sarjallisessa muodossa olevia tuttuja ärsykkeitä ja kirjain tuntemuksella tarkoitettaan äänteiden yhdistämistä niitä vastaaviin kirjain symboleihin. Tutkielmassa käytettiin Niilo Mäki Instituutin LUKINO -hankkeen aineistoa. Tutkittavina oli 173 6-vuotiasta lasta. Aineisto oli kerätty taustatietolomakkeella sekä yksilötestillä, joka mittasi lasten kirjaintuntemuksen ja nopean sarjallisen nimeämisen taitoa. Analyysi toteutettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella, t-testillä sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tuloksien perusteella voitiin päätellä, että varhaiset lukemisen taidot olivat yhteydessä toisiinsa. Sen sijaan sukupuoli tai taustatekijät eivät juurikaan luoneet eroja taidoissa suoriutumiseen. Tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että nopean sarjallisen nimeämisen taitoa tulisi tarkastella osana esiopetusikäisten lasten varhaisen lukemisen taitoja.
...
The thesis investigated the correlation between preschoolers’ rapid automatic naming and letter knowledge, and differences in performance by gender and background factors. Early reading skills such as rapid automatic naming and letter knowledge have been found to predict literacy development. Rapid automatic naming refers to the ability to name familiar stimuli in serial form and letter knowledge refers to the ability to match sounds to their corresponding letter symbols. The thesis used data from the Niilo Mäki Institute's LUKINO project. The study involved 173 6-year-old children. The data was collected using a background information form and an individual test that measured children's letter knowledge and rapid automatic naming skills. Analysis were performed using Spearman's rank correlation coefficient, t-test, and Mann-Whitney's U-test. The results suggested that early reading skills are correlated. In contrast, gender or background factors did not account for much of the difference in performance. The results supported the notion that rapid automatic naming skills should be considered as part of the early reading skills of preschool children.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme
Kairaluoma, Leila; Torppa, Minna; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Tutkimuksessa tarkasteltiin suomenkielisten nuorten lukutaitoa ja sen taustalla olevia kognitiivisia tekijöitä. Artikkeli on ilmestynyt lehdessä Scientific Studies of Reading otsikolla ”The nature of and factors related ... -
EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit
Flöjt-Leinonen, Laura (2010)Tämän tutkimuksen kohteena oli Ekapeli1, joka on alkuopetuksen käyttöön suunnattu fonologisten taitojen lisäharjoite. Tutkin, mitkä kielellis-kognitiiviset taustataidot ovat yhteydessä peliharjoittelussa edistymiseen ja ... -
Auditiivisen ja kielellisen harjoittelun vaikutus kolmannella luokalla olevien heikkojen lukijoiden lukutaitoon
Oksanen, Annamaija (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ... -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010)