Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimushanketta, jossa samoja lapsia on seurattu 2–3-vuotiaista kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on kerätty Jyväskylässä vuosina 2015–2023. Aineistosta hyödynnettiin tähän tutkimukseen 2–3-vuotiaiden ja heidän vanhempiensa taitotestien tuloksia sekä vanhempien täyttämää kotiympäristökyselyä. Tämän tutkimuksen otos muodostui 60 lapsesta ja 88 vanhemmasta.
Aineiston analysointiin käytettiin Pearsonin korrelaatiokertoimia, lineaarista regressioanalyysia ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulosten mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä kaikkiin lapsen taitoihin paitsi numerosarjataitoihin 2-vuotiaana. Regressioanalyysien mukaan kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö selitti lapsen esineiden laskemistaitoa 2-vuotiaana sekä numerosarjataitoja 3-vuotiaana. Vanhempien matemaattiset taidot eivät selittäneet lapsen taitoja.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että kodin oppimisympäristöllä voi olla merkittävä rooli pienten lasten matematiikan taitojen kehittymisen kannalta. Tulokset kannustavat tutkimaan aihetta lisää, jotta lapsille voitaisiin luoda hyvä matemaattinen pohja jo hyvissä ajoin ennen kouluikää, joka taas ennustaa myöhempää matemaattista osaamista ja yleistä elämän menestystä (Duncan ym., 2007).
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ... -
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ...