Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO (Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen) -pitkittäistutkimusta, jossa on seurattu samoja lapsia 2–3-vuotiaasta kolmannelle luokalle saakka. Aineisto on kerätty Jyväskylässä vuosina 2015–2023. Tässä tutkimuksessa on hyödynnetty aineistosta kahta vanhemmille lähetettyä kodin numeraalisten aktiviteettien kyselyä sekä lasten ensimmäisen luokan taitotestien ja vanhempien taitotestien tuloksia. Tämän tutkimuksen lopullisessa otoksessa oli mukana 43 lasta ja 61 vanhempaa.
Yhteyksiä tutkittiin lineaarisen regressioanalyysin keinoin. Kodin numeraalisen oppimisympäristön muuttujat eivät olleet yhteydessä lasten matematiikan taitoihin tässä aineistossa. Kuitenkin, kun vanhempien taidot otettiin huomioon, kotiympäristö ja vanhempien taidot selittivät yhdessä yhtä lasten matematiikan taitoa, lukujen vertailutaitoa. Lisäksi osa vanhempien yksittäisistä taidoista selitti itsenäisesti lasten matematiikan taitoja.
Tulokset olivat mielenkiintoisia, eivätkä antaneet yksiselitteistä kuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Viitteitä saatiin kuitenkin siitä, että lasten matematiikan taitoihin yhteydessä olevat tekijät ovat moniulotteisia. Aihetta onkin tärkeää tutkia lisää suuremmilla otoksilla kotiympäristö ja vanhempien taidot huomioon ottaen, jotta saadaan kattavampi kuva lapsen matematiikan taitoja ennustavista tekijöistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29495]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
Tarmo, Emma (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa ... -
Matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
Ojanperä, Ida (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kodin matematiikkaympäristö ja lapsen matematiikan taidot ovat yhteydessä lapsen matematiikkakiinnostukseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, voidaanko toisen ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys matematiikan sanallisiin tehtäviin toisella ja kolmannella luokalla
Laiti, Aliisa; Järvinen, Viivi (2020)Matematiikan sanallinen tehtävä on tehtävätyyppi, jonka ratkaisu vaatii numeeristen taitojen lisäksi kielellisiä ja kognitiivisia valmiuksia. Nopea sarjallinen nimeäminen (RAN, Rapid Automatized Naming) tarkoittaa kykyä ... -
Kodin matemaattisen oppimisympäristön yhteys matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisellä luokalla
Manninen, Janni; Nuutinen, Taina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin matemaattisen oppimisympäristön yh- teyttä lasten matemaattisten taitojen kehittymiseen ensimmäisen luokan aikana. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin kotona tapahtuva ... -
Vanhempien koulutuksen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys lasten matematiikan taitoihin
Sieppi, Lotta (2024)Tämä tutkimus selvitti, ennustaako vanhempien koulutus lasten matematiikan taitoja 2. luokalla suoraan tai epäsuoraan erilaisten kotiympäristöjen kautta. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.