Show simple item record

dc.contributor.authorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorRuotsalainen, Jenni
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorLeino, Kaisa
dc.contributor.authorAro, Mikko
dc.contributor.authorLuukka, Minna-Riitta
dc.date.accessioned2024-01-25T07:50:07Z
dc.date.available2024-01-25T07:50:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTarnanen, M., Ruotsalainen, J., Lerkkanen, M.-K., Sulkunen, S., Leino, K., Aro, M., & Luukka, M.-R. (2021). Luku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalinnat eri opettajaryhmien kuvaamina. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>31</i>(4), 10-28. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksen-tekstivalinnat-eri-opettajaryhmien-kuvaamina/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksen-tekstivalinnat-eri-opettajaryhmien-kuvaamina/</a>
dc.identifier.otherCONVID_103949968
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93049
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan luku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalintoja varhaiskasvatuksen opettajien sekä luokan-, erityis- ja aineenopettajien kuvaamina. Tekstivalinnat ymmärretään tässä tutkimuksessa osana tekstikäytänteitä, joilla viitataan tekstin tuottamis- ja tulkitsemistaitoihin ja joiden ymmärretään kehittyvän sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Tutkimuksen kyselyaineisto on kerätty osana LUKILOKI-koulutushanketta, jonka tavoitteena oli tarjota opettajille valmiuksia ja menetelmiä luku- ja kirjoitustaidon opettamiseen sekä näiden taitojen tukemiseen. Kyselyyn vastasi 478 opettajaa. Aineisto on analysoitu varianssianalyysilla. Kokonaisuutena eri opettajaryhmien raportoimat tekstivalinnat osoittautuivat luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa monipuolisiksi, joskaan digitaalisia ja multimodaalisia tekstejä ei hyödynnetä kovin usein. Varhaiskasvatuksen opettajien tekstivalinnat sisälsivät monipuolisemmin muita kuin painettuja tekstejä, kun taas aineenopettajien vastauksissa tekstilajien kirjo oli laajin. Kaikille opettajaryhmille yhteisinä tekstivalintoina näyttäytyivät ohjeet ja kaunokirjalliset tekstit.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksen-tekstivalinnat-eri-opettajaryhmien-kuvaamina/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalinnat eri opettajaryhmien kuvaamina
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401251537
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.oppiaineOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)fi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)en
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange10-28
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume31
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber10/542/2018
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysotekstilajit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11408
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9540
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderFinnish National Agency for Educationen
dc.relation.funderOpetushallitusfi
jyx.fundingprogramOPH, Othersen
jyx.fundingprogramOPH, Muutfi
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright