dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Ruotsalainen, Jenni | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.author | Sulkunen, Sari | |
dc.contributor.author | Leino, Kaisa | |
dc.contributor.author | Aro, Mikko | |
dc.contributor.author | Luukka, Minna-Riitta | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T07:50:07Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T07:50:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Tarnanen, M., Ruotsalainen, J., Lerkkanen, M.-K., Sulkunen, S., Leino, K., Aro, M., & Luukka, M.-R. (2021). Luku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalinnat eri opettajaryhmien kuvaamina. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>31</i>(4), 10-28. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksen-tekstivalinnat-eri-opettajaryhmien-kuvaamina/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksen-tekstivalinnat-eri-opettajaryhmien-kuvaamina/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_103949968 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93049 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastellaan luku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalintoja varhaiskasvatuksen opettajien sekä luokan-, erityis- ja aineenopettajien kuvaamina. Tekstivalinnat ymmärretään tässä tutkimuksessa osana tekstikäytänteitä, joilla viitataan tekstin tuottamis- ja tulkitsemistaitoihin ja joiden ymmärretään kehittyvän sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Tutkimuksen kyselyaineisto on kerätty osana LUKILOKI-koulutushanketta, jonka tavoitteena oli tarjota opettajille valmiuksia ja menetelmiä luku- ja kirjoitustaidon opettamiseen sekä näiden taitojen tukemiseen. Kyselyyn vastasi 478 opettajaa. Aineisto on analysoitu varianssianalyysilla. Kokonaisuutena eri opettajaryhmien raportoimat tekstivalinnat osoittautuivat luku- ja kirjoitustaidon opetuksessa monipuolisiksi, joskaan digitaalisia ja multimodaalisia tekstejä ei hyödynnetä kovin usein. Varhaiskasvatuksen opettajien tekstivalinnat sisälsivät monipuolisemmin muita kuin painettuja tekstejä, kun taas aineenopettajien vastauksissa tekstilajien kirjo oli laajin. Kaikille opettajaryhmille yhteisinä tekstivalintoina näyttäytyivät ohjeet ja kaunokirjalliset tekstit. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/luku-ja-kirjoitustaidon-opetuksen-tekstivalinnat-eri-opettajaryhmien-kuvaamina/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Luku- ja kirjoitustaidon opetuksen tekstivalinnat eri opettajaryhmien kuvaamina | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401251537 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.oppiaine | Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 10-28 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 31 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 10/542/2018 | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | tekstilajit | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22257 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11408 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9540 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Finnish National Agency for Education | en |
dc.relation.funder | Opetushallitus | fi |
jyx.fundingprogram | OPH, Others | en |
jyx.fundingprogram | OPH, Muut | fi |
dc.type.okm | A1 | |