dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Asumus, Eetu | |
dc.date.accessioned | 2024-01-15T08:09:26Z | |
dc.date.available | 2024-01-15T08:09:26Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92808 | |
dc.description.abstract | Digitaalisten videopelien pelaaminen on yksi maailman suosituimmista harrastuksista nykyään.
Kielenoppimista videopelien avulla on tutkittu runsaasti niiden tarjoamien erilaisten
kielenoppimismahdollisuuksien takia. Tämä tutkimus keskittyy verkossa pelattavissa videopeleissä
tapahtuvaan vuorovaikutukseen pelaajien keskuudessa. Tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, ovatko
videopelit hyödyllisiä englanninkielisen kirjoitetun- ja puhutun viestinnän kehittymisen kannalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin kahta suomalaista pelaajaa heidän
kokemuksistaan videopeleistä sekä viestinnästä muiden pelaajien kanssa. Haastattelu koostui avoimista
kysymyksistä, joiden avulla pyrittiin selvittämään, miten he kokevat muiden pelaajien kanssa viestimisen
vaikuttaneen heidän englannin kielen viestintätaitoihin.
Tuloksista kävi ilmi, että haastateltavat kokevat pelien olevan hyödyllisiä erilaisten kielen osa-alueiden
kehittämiseen, kuten sanaston laajentamiseen, kielioppiin, luetun- ja kuullunymmärtämiseen ja
puheen- sekä tekstin tuottamiseen. Tärkeimmäksi kehittäväksi tekijäksi haastateltavat kokivat sen, että
pelatessaan he altistuvat vieraalle kielelle paljon enemmän, kuin missään muualla.
Aihetta voisi tutkia enemmän siten, että seuraisi joukkoa pelaajia pitkällä aikavälillä ja vertailisi heidän
kielenoppimistuloksiaan sellaisiin ihmisiin, jotka eivät pelaa vapaa-ajalla. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | online multiplayer games | |
dc.subject.other | verkossa pelattavat moninpelit | |
dc.title | Exploring the potential of video games for enhancing English spoken and written communication skills | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202401151307 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | viestintätaidot | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | communicative skills | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | game research | |
dc.subject.yso | communication | |
dc.subject.yso | interaction | |
dc.subject.yso | computer games | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |