Liikuntakasvatuksen merkitys varhaiskasvatusta ohjaavissa opetussuunnitelmissa
Soini, A., & Sääkslahti, A. (2023). Liikuntakasvatuksen merkitys varhaiskasvatusta ohjaavissa opetussuunnitelmissa. Journal of Early Childhood Education Research, 12(3), 237-267. https://doi.org/10.58955/jecer.126730
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2023Discipline
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyysLiikuntapedagogiikkaHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöVarhaiskasvatusSocial Sustainability for Children and FamiliesSport PedagogySchool of WellbeingEarly Childhood EducationCopyright
© 2023 kirjoittajat
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten varhaiskasvatusta oikeudellisesti velvoittavissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus [OPH], 2022) ja Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH, 2016) käsitellään Varhaiskasvatuslain (580/2018) edellyttämiä ja liikuntakasvatuksen määrittelemiä tavoitteita. Aineiston analyysi perustui opetussuunnitelmateoriaan ja asiasanojen merkitysyhteyksien sisällönanalyysiin ja tulkintaan. Tutkimuksessa kartoitettiin, kuinka usein, missä kontekstissa ja minkälaisissa merkityksissä lapsen fyysiseen hyvinvointiin liitetyt termit (digitaalinen, fyysinen aktiivisuus, fyysinen inaktiivisuus, istuminen, keho, koordinaatio, liikkuminen, liikunta, liikuntakasvatus, luonto, media, motoriikka, paikallaanolo, passiivisuus, ulkoilu, urheilu) esiintyivät opetussuunnitelmissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka opetussuunnitelmat vastasivat liikuntakasvatuksen tavoitteisiin, kasvattaa liikuntaan ja kasvattaa liikunnan avulla. Useimmin opetussuunnitelmissa mainittiin asiasanat: liikkuminen (39 krt), liikunta (28 krt), ja media (21 krt). Sisällönanalyysin mukaan asiasanojen merkitysyhteydet voitiin kategorisoida neljään luokkaan: terveys ja hyvinvointi, kehitys, oppiminen ja yhteistyö. Lisäksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa tunnistettiin leikin ja kulttuurin merkitysyhteydet. Tutkimus osoittaa, että molemmat opetussuunnitelmat vastasivat liikuntakasvatuksen keskeisiin tavoitteisiin. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää varhaiskasvatusta ohjaavien opetussuunnitelmien kehittämiseen lasten fyysisesti aktiivisen elämäntavan varhaisen muodostumisen tukemisessa ja ohjaamisessa.
...
In the research, it was examined how the legally binding curricula, The Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care (OPH, 2022), and The Finnish National Core Curriculum for Pre-Primary Education (OPH, 2016), deal with the goals required by the Early Childhood Education Act (580/2018) and defined by physical education. The data analysis was based on curriculum theory and the content analysis and interpretation of the meaning connections with the keywords. It was mapped how often, in which context and with what meanings the terms associated with a child's physical well-being in previous studies (digital, physical activity, physical inactivity, sitting, body, coordination, movement, exercise, physical education, nature, media, motor skills, sedentary behaviour, passivity, outdoor play, sports) appeared in the curricula. The study also determined how the curricula corresponded to the goals of physical education, educating children to move, and educating children through movement. The keywords most regularly mentioned in the curricula were: movement (39 times), exercise (28 times), and media (21 times). According to the content analysis, the meaning connections of the keywords could be categorized into four categories: health and well-being, development, learning and cooperation. In addition, The Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care also identified the meaningful connections between play and culture. Both curricula corresponded to the main goals of physical education. Research knowledge of the study can be used to develop curricula guiding early childhood education and care in supporting children's early formation of a physically active lifestyle.
...
Publisher
Suomen varhaiskasvatus ryISSN Search the Publication Forum
2323-7414Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/197431656
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikuntakasvatuksen toteuttaminen ja opettajien valmiudet varhaiskasvatuksen opettajien kertomana
Vainio, Juuli (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat liikuntakasvatusta ja millaiset valmiudet heillä on toteuttaa liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Näiden kahden teeman lisäksi ... -
Lasten osallisuus suomalaisissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa
Pyökkimies, Martta (2009) -
Osaamistavoitteet Iuokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa : näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli
Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Hangelin, Sanna; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Poikkeus, Anna-Maija; Warinowski, Anu (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Tässä tutkimuksessa analysoitiin kahden yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmatekstejä selvittäen, miten tekstien sisältämät tavoitteet ilmentävät opettajan työssä olennaisia osaamisalueita. Analyysi ... -
Physical play - how do we inspire and motivate young children to be physically active through play? : an international analysis of twelve countries’ national early years curriculum policies and practices for physical activity and physical play
Howells, Kristy; Jerebine, Alethea; Cools, Wouter; D'Hondt, Eva; De Martelaer, Kristine; Coppens, Eline; Sienaert, Helena; Hall, Nathan; Dong, Jinxia; Soini, Anne; O'Keefe, Christina; Coulter, Maura; McNally, Sinéad; McCaffrey, Patricia; Tortella, Patrizia; Costa, Aldo M.; Hernández-Martinez, Andrea; Sollerhed, Ann-Christin; Urtel, Mark; Vinci, Debra; Wirth, Christopher; Vidoni, Carla; Sääkslahti, Arja (Suomen varhaiskasvatus ry, 2023)Lifelong movement and physical activity (PA) patterns develop during early childhood. Therefore, educators (teachers and practitioners) in early childhood education and care (ECEC) should provide opportunities to support ... -
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ...