Osaamistavoitteet Iuokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa : näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli
Metsäpelto, R.-L., Heikkilä, M., Hangelin, S., Mikkilä-Erdmann, M., Poikkeus, A.-M., & Warinowski, A. (2021). Osaamistavoitteet Iuokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa : näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli. Kasvatus, 52(2), 164-179. https://doi.org/10.33348/kvt.111437
Julkaistu sarjassa
KasvatusTekijät
Päivämäärä
2021Oppiaine
KasvatuspsykologiaEsi- ja alkuopetusOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)KasvatuspsykologiaPre- and Early Childhood EducationTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)Tekijänoikeudet
© 2021 Suomen kasvatustieteellinen seura
Tässä tutkimuksessa analysoitiin kahden yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmatekstejä selvittäen, miten tekstien sisältämät tavoitteet ilmentävät opettajan työssä olennaisia osaamisalueita. Analyysi toteutettiin teoriaohiaavalla sisällönanalyysillä, joka nojasi kehittämäämme Moniulotteiseen opettajan osaamisen prosessimalliin (MAP). Tulokset osoittivat, että pääosa yleisistä ja opintojaksokohtaisista osaamistavoitteista liittyi opettamisen ja oppimisen tietoperustan rakentamiseen, erityisesti sisältötietoon ia pedagogiseen sisältötietoon. Myös kognitiiviset osaamisalueet korostuivat opetussuunnitelmateksteissä, ja ne painottuivat tutkimuksen tekoon liittyviin tiedonkäsittelyn taitoihin sekä akateemisiin tekstitaitoihin. Sen sijaan sosiaalisia taitoja ja persoonallisia orientaatioita koskevat osaamistavoitteet näkyivät opetussuunnitelmateksteissä selvästi vähemmän. Ammatilliseen hyvinvointiin kytkeytyviä osaamistavoitteita ei sisältynyt opetussuunnitelmateksteihin luuri lainkaan. Tietoa MAP-mallissa kuvattuien opettajien ydinosaamisalueiden painotuksista opetussuunnitelmissa voidaan käyttää koulutuksen suunnitelmallisessa ja tutkimusperustaisessa kehittämisessä.
...
This study explored how the key competencies identified in the Multidimensional Adapted Process Model of Teaching (MAP) are manifested in the curriculum objectives of two university class teacher education programmes, which were analysed using theory-driven content analysis. The results showed the most of the general and course specific learning objectives were related to building a knowledge base for the teaching and learning, especially with respect to content knowledge and pedagogical content knowledge. Cognitive skills were also emphasised in the learning objectives with a specific focus on research skills and oral and written academic communication. However, social skills and personal orientations were clearly less pronounced in the curriculum goals, and there were but few if any references to competence objectives related to professional well-being. The study provides new insights into the learning goals for class teacher education. The findings can be used in further nationwide development of curricula for class teacher education.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kasvatus/article/view/111437Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101365038
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Debunking the myth of high achievers in Finnish primary teacher education : first-year preservice teachers’ learning strategies and study success
Vilppu, Henna; Mankki, Ville; Lähteenmäki, Marko; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu (Informa UK Limited, 2022)This study aimed to explore the admitted students of Finnish primary teacher education programmes from the viewpoint of learning strategies, and academic success. An overall view was derived from national register data, ... -
Comparing Finnish and Chinese national teacher education frameworks from the teacher competency perspective
Wang, Yan; Nokkala, Terhi; Moate, Josephine (Routledge, 2024)Finnish and Chinese teacher education have gained worldwide attention because of their pupils’ significant achievements in international assessments. Focusing on the manifestations of teacher competencies in the respective ... -
Disciplinary contextualisation of transversal competence in Finnish local curricula : the case of multiliteracy, mathematics, and social studies
Palsa, Lauri; Mertala, Pekka (Routledge; Umeå School of Education, Umeå University, 2022)Competence-based education is a widely implemented educational approach, but more research is needed into the relationship between transversal competences and individual disciplines. In this article, we present the results ... -
Korona opettajan osaamisen haastajana
Warinowski, Anu; Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.