Ilmastoahdistus lasten kokemana : integroiva kirjallisuuskatsaus
Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten lasten kokemaa ilmastoahdistusta on määritelty tieteellisessä kirjallisuudessa. Tutkielman loppupuolella pohditaan lähdekirjallisuutta hyödyntäen myös sosiaalityön roolia lasten ilmastotunteiden tukijana. Aineiston pohjalta saadut tulokset on käsitelty teorialähtöisen aineistoanalyysin mukaan. Teoria, jota tutkielmassa on hyödynnetty, on ekologinen systeemiteoria. Viitekehys mahdollistaa tutkielman tulosten käsittelyn kokonaisvaltaisesti vaihdellen eri näkökulmista aihetta tutkimalla.
Aineiston pohjalta tehtyjen tulosten mukaan useat lapset ja nuoret kokevat ilmastoahdistusta. Ilmastoahdistus on oireiltaan ahdistuneisuushäiriöön verrattavissa oleva reaktio ilmastonmuutoksen sekä sen uhkien ja haittojen tiedostamisesta. Yksi merkittävä ilmastoahdistusta aiheuttava tai ylläpitävä tekijä on lasten kokemus päättäjien riittämättömistä ilmastotoimista. Ilmastoahdistus on käsitteenä kuitenkin monisyinen ja laaja kokonaisuus, jota voidaan selittää monesta eri sosiaalis-ekologisesta ympäristöstä. Ekologisen systeemiteorian mukaan lapsen kehitykseen sekä käsitykseen maailmasta vaikuttavat monet sisäkkäiset ympäristöt kuten perhe, koulu, yhteisöt sekä laajempi kulttuuri. Erilaiset sosiaalis-ekologiset systeemit muovaavat siis lasten ilmastoahdistuksen kokemusta. Jokaisen ilmastoahdistusta kokevan lapsen kokemus on kuitenkin yksilöllinen, eikä aiheesta tehtyjä tutkimustuloksia voida yleistää koko joukkoon.
Tutkielmaan kerättyjen tulosten mukaan luonnon monmuotoisuuden turvaaminen on edellytys lapsen oikeuksien toteutumiselle ja aikuisten on kannettava tästä vastuu. Sosiaalityön roolia liittyen lasten ilmastotunteiden kanssa työskentelyyn voidaan pohtia ekososiaalisen sosiaalityön näkökulmasta. Kuuntelemalla ja rohkaisemalla lapsia puhumaan heidän ilmastotunteistaan sekä ajatuksista ilmastonmuutokseen liittyen voivat olla tärkeitä keinoja ilmastoahdistuksen helpottamiseksi. Lisäksi toivon luominen ja vahvistaminen ylläpitävät toimijuutta sekä uskoa paremmasta tulevaisuudesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Traumainformoitu työote lastensuojelussa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Elomaa, Maiju (2024)Tutkielma käsittelee traumainformoitua työotetta lastensuojelussa. Traumainformoidussa työotteessa korostuvat ymmärrys ACE-kokemusten ja traumaattisen kokemusten yleisyydestä, vaikutuksista ja selviytymisen oireista. ... -
Musiikkiterapian interventiot lasten kielellisen kuntoutuksen tukena : integroiva kirjallisuuskatsaus
Taipale, Marianne (2020)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, mitä eri musiikkiterapian interventioita 2010-luvulla on hyödynnetty lasten kielellisen kuntoutuksen tukena, ja mitä tuloksia eri menetelmien käytöstä on saatu. Tutkimus ... -
Lapsen kokema väkivalta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Röntynen, Pia (2022)Sosiaalityössä väkivallan uhreja ja tekijöitä voi kohdata millä tahansa sektorilla ja tällöin on merkityksellistä ymmärtää, millaisesta ilmiöstä on kyse. Työssäni lastensuojelun sosiaalityössä väkivalta on keskeinen ilmiö. ... -
Lapsen asema huolto- ja tapaamisriidoissa - kirjallisuuskatsaus
Arppe, Tiina (2022)Tutkimus käsittelee lapsen asemaa huolto- ja tapaamisriidoissa ja sen tehtävänä on selvittää niitä keinoja, joilla lasta voitaisiin tässä tilanteessa tukea. Huolto- ja tapaamisriidalla tarkoitetaan tutkimuksessa tilannetta, ... -
Alaikäisenä ilman huoltajaa maassa olevien lasten asumisen järjestäminen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Leppälä, Erja (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisin eri tavoin alaikäisenä ilman huoltajaa maassa olevien lasten asuminen voidaan järjestää ja miten siinä on onnistuttu. Tutkielmassa asumisen järjestämistä tarkastellaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.