Lapsen asema huolto- ja tapaamisriidoissa - kirjallisuuskatsaus
Tutkimus käsittelee lapsen asemaa huolto- ja tapaamisriidoissa ja sen tehtävänä on selvittää
niitä keinoja, joilla lasta voitaisiin tässä tilanteessa tukea. Huolto- ja tapaamisriidalla tarkoitetaan
tutkimuksessa tilannetta, jossa vanhemmat eivät eron jälkeen kykene sopimaan lapsen
asumiseen, kasvatukseen ja tapaamiseen liittyvistä kysymyksistä keskenään, vaan jossa
konflikti tuodaan muodossa tai toisessa sosiaalitoimeen ja jossa siihen tyypillisesti liittyy toistuvia lastensuojeluilmoituksia, palvelutarpeen arviointeja ja/tai lastensuojelun asiakkuus. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa niitä keinoja, joita viimeaikainen kansainvälinen tutkimuskeskustelu tarjoaa sosiaalityöntekijän käyttöön lapsen äänen esiin saamiseksi huolto- ja tapaamisriidoissa.
Tutkimusmenetelmänä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka sisältää myös integroivan
kirjallisuuskatsauksen piirteitä. Tutkimuksen aineiston muodostaa yhdeksän vertaisarvioitua
englanninkielistä tutkimusartikkelia, jotka on julkaistu vuosina 2010–2020. Aineiston
analyysissa on on sovellettu teorialähtöistä sisällönanalyysia, jonka tuloksia on tulkittu lapsuudentutkimuksen viitekehyksessä lapsen osallisuuden ja suojelun välisen käsitteellisen jännitteen kautta. Aineiston analyysissa on käytetty luokitteluperusteena tutkimuskysymyksistä johdettua dikotomiaa haasteiden ja voimavarojen/tuen välillä, ja näitä koskevia näkemyksiä on tarkasteltu sekä lasten että ammattilaisten haastatteluissa.
Tutkimuksen perusteella lapset kokivat tapaamisissa ammattilaisten kanssa eniten haasteita prosesseja ja oikeuksia koskevien tietojen saannissa sekä toisaalta kohtaamisessa ja kuulluksi tulemisessa. Ammattilaisten haastavimmiksi kokemat asiat liittyivät ammatillisen osaamisen vajeisiin lasten haastattelemisessa sekä huoleen lasten turvallisuudesta haastattelujen ja
raportoinnin jälkeen. Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että valtaosa lapsista halusi huolto- ja
tapaamisriitatilanteessa päästä keskustelemaan tilanteestaan ja tuomaan oma mielipiteensä
esiin. Lasten keskeisimmät viestit ammattilaisille tässä tilanteessa liittyivät tiedonsaantiin,
kuuntelemiseen ja luottamukseen. Tutkimusten tulosten pohjalta erityistä huomiota tulisi kiinnittää lapsia haastattelevien ammattilaisten koulutukseen sekä lasten turvallisuuden varmistamiseen erityisesti korkean konfliktin huoltoriidoissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen kokema väkivalta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Röntynen, Pia (2022)Sosiaalityössä väkivallan uhreja ja tekijöitä voi kohdata millä tahansa sektorilla ja tällöin on merkityksellistä ymmärtää, millaisesta ilmiöstä on kyse. Työssäni lastensuojelun sosiaalityössä väkivalta on keskeinen ilmiö. ... -
Kirjallisuuskatsaus lapsen digitaalisista osallisuuden mahdollisuuksista sosiaalityössä
Lintala, Marika (2024)Osallisuus on teema, joka on ollut paljon esillä 2000-luvulla, niin sosiaalityössä kuin sen ulkopuolellakin. Digitalisaatio puolestaan muokkaa koko maailmaa, myös sosiaalityötä. Tämän aikakauden lapset ovat Z ja Alfa ... -
Traumainformoitu työote lastensuojelussa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Elomaa, Maiju (2024)Tutkielma käsittelee traumainformoitua työotetta lastensuojelussa. Traumainformoidussa työotteessa korostuvat ymmärrys ACE-kokemusten ja traumaattisen kokemusten yleisyydestä, vaikutuksista ja selviytymisen oireista. ... -
Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
Holmström, Anniina (2020)Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymmärrystä siitä, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehdä, jotta lapsen osallisuus toteutuu siinä. Lapsella on lainsäädännöllisesti vahvat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.