Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorTurja, Hilkka
dc.date.accessioned2023-12-27T07:05:50Z
dc.date.available2023-12-27T07:05:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92487
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien ohjaajien ja opettajien näkemyksiä tiimityön onnistumisista ja haasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat käytännönläheisiä: Tavoitteena on saada tietoa monialaisesta tiimityöstä, lisätä ymmärrystä ja löytää käyttökelpoisia malleja tiimityöhön käytettäväksi. Tutkimuksen aineisto on koottu syksyllä 2023 erään yhtenäiskoulun vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien erityiskoulunkäynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kirjoitelmista. Kirjoitelmat pohjautuvat tutkimustehtävään liittyviin kysymyksiin. Aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulosten perusteella tiimin toiminta ja toimintakulttuuri vaikuttaa eniten tiimin tavoitteiden saavuttamiseen. Tämän tutkimuksen mukaan tiimityöntekijät kokivat oppilaan onnistumisen tärkeäksi tavoitteeksi tiimityössä. Lisäksi keskeisiksi tekijöiksi tiimityön onnistumisessa koettiin yhteiset toimintatavat ja yhteistyö työn kehittämisessä. Toimiva kommunikaatio ja vuorovaikutus koettiin olevan merkityksellisiä onnistuneelle tiimityölle. Todettiin myös, että vapaa-aika vaikuttaa työntekijän hyvinvointiin ja parantaa tiimityötä. Tiimityön haasteeksi koettuja tekijöitä löytyi runsaasti tiimin toiminnasta ja toimintakulttuurista. Toiminnan ja toimintakulttuurin osalta koettiin haasteeksi yhteisten sääntöjen puuttuminen tai niiden noudattamatta jättäminen, kommunikaatiohaasteet ja eriävät mielipiteet. Resurssien puutteesta johtuvista haasteista tuotiin esille haasteet ajan puute, työn aikatauluttamisen vaikeus, haastavat oppilastilanteet ja sijaispula. Myös työroolien asettamat vaatimukset koettiin haasteiksi.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervaativa monialainen erityinen tuki
dc.titleVaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312278481
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright