Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaativan monialaisen erityisen tuen
luokkien ohjaajien ja opettajien näkemyksiä tiimityön onnistumisista ja
haasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat käytännönläheisiä: Tavoitteena on saada
tietoa monialaisesta tiimityöstä, lisätä ymmärrystä ja löytää käyttökelpoisia
malleja tiimityöhön käytettäväksi. Tutkimuksen aineisto on koottu syksyllä 2023
erään yhtenäiskoulun vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien
erityiskoulunkäynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kirjoitelmista.
Kirjoitelmat pohjautuvat tutkimustehtävään liittyviin kysymyksiin. Aineiston
analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella tiimin toiminta ja toimintakulttuuri
vaikuttaa eniten tiimin tavoitteiden saavuttamiseen. Tämän tutkimuksen
mukaan tiimityöntekijät kokivat oppilaan onnistumisen tärkeäksi tavoitteeksi
tiimityössä. Lisäksi keskeisiksi tekijöiksi tiimityön onnistumisessa koettiin
yhteiset toimintatavat ja yhteistyö työn kehittämisessä. Toimiva kommunikaatio
ja vuorovaikutus koettiin olevan merkityksellisiä onnistuneelle tiimityölle.
Todettiin myös, että vapaa-aika vaikuttaa työntekijän hyvinvointiin ja parantaa
tiimityötä.
Tiimityön haasteeksi koettuja tekijöitä löytyi runsaasti tiimin toiminnasta ja
toimintakulttuurista. Toiminnan ja toimintakulttuurin osalta koettiin haasteeksi
yhteisten sääntöjen puuttuminen tai niiden noudattamatta jättäminen,
kommunikaatiohaasteet ja eriävät mielipiteet. Resurssien puutteesta johtuvista
haasteista tuotiin esille haasteet ajan puute, työn aikatauluttamisen vaikeus,
haastavat oppilastilanteet ja sijaispula. Myös työroolien asettamat vaatimukset
koettiin haasteiksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Karjalainen, Laura (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ... -
”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
Niemeläinen, Tarja (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ... -
Oppimisen tuki perusopetuksen liikunnassa
Pikkupeura, Vilma; Lindeman, Anni; Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat Suomen perusopetuksen kulmakiviä. Oppilaalla on oikeus saada koulunkäynnin ja oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tukea annetaan kolmiportaisen mallin mukaisesti. Yleinen tuki ... -
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.