dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Turja, Hilkka | |
dc.date.accessioned | 2023-12-27T07:05:50Z | |
dc.date.available | 2023-12-27T07:05:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92487 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaativan monialaisen erityisen tuen
luokkien ohjaajien ja opettajien näkemyksiä tiimityön onnistumisista ja
haasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat käytännönläheisiä: Tavoitteena on saada
tietoa monialaisesta tiimityöstä, lisätä ymmärrystä ja löytää käyttökelpoisia
malleja tiimityöhön käytettäväksi. Tutkimuksen aineisto on koottu syksyllä 2023
erään yhtenäiskoulun vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien
erityiskoulunkäynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kirjoitelmista.
Kirjoitelmat pohjautuvat tutkimustehtävään liittyviin kysymyksiin. Aineiston
analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella tiimin toiminta ja toimintakulttuuri
vaikuttaa eniten tiimin tavoitteiden saavuttamiseen. Tämän tutkimuksen
mukaan tiimityöntekijät kokivat oppilaan onnistumisen tärkeäksi tavoitteeksi
tiimityössä. Lisäksi keskeisiksi tekijöiksi tiimityön onnistumisessa koettiin
yhteiset toimintatavat ja yhteistyö työn kehittämisessä. Toimiva kommunikaatio
ja vuorovaikutus koettiin olevan merkityksellisiä onnistuneelle tiimityölle.
Todettiin myös, että vapaa-aika vaikuttaa työntekijän hyvinvointiin ja parantaa
tiimityötä.
Tiimityön haasteeksi koettuja tekijöitä löytyi runsaasti tiimin toiminnasta ja
toimintakulttuurista. Toiminnan ja toimintakulttuurin osalta koettiin haasteeksi
yhteisten sääntöjen puuttuminen tai niiden noudattamatta jättäminen,
kommunikaatiohaasteet ja eriävät mielipiteet. Resurssien puutteesta johtuvista
haasteista tuotiin esille haasteet ajan puute, työn aikatauluttamisen vaikeus,
haastavat oppilastilanteet ja sijaispula. Myös työroolien asettamat vaatimukset
koettiin haasteiksi. | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | vaativa monialainen erityinen tuki | |
dc.title | Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312278481 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | tiimityö | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |