Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorMikkonen, Mirella
dc.date.accessioned2023-12-18T07:15:40Z
dc.date.available2023-12-18T07:15:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92374
dc.description.abstractTutkimukseni tarkastelun kohteena olivat viidesluokkalaisten kokemukset ja käsitykset siirtymästä yläkoulun kuudennelle luokalle. Koulupolun eri vaiheissa esiintyy useita erilaisia siirtymiä ja oppimisympäristöjen muutoksia, jotka oppilaat kokevat eri tavoin. Oppilaiden kokemusten huomioiminen nivelvaiheissa ja hyvien siirtymäkäytänteiden toteuttaminen lisäävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kouluun sitoutumista. Tutkimuksessa olin kiinnostunut siitä, millaisia kokemuksia ja käsityksiä viidesluokkalaisilla on koulusiirtymästä ja millaisia pedagogisen kehittämisen tarpeita oppilaiden kokemukset ja käsitykset siirtymästä tuovat esiin. Metodologisena viitekehyksenä oli narratiivinen tutkimus, ja tutkimusaineisto koostui anonyymeista, vapaamuotoisista oppilasteksteistä. Narratiivinen aineisto, menetelmänä teoriaohjaava ja aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi ohjasivat kaksivaiheista temaattista analysointia oppimisympäristöihin sekä oppilastekstien muihin aihekategorioihin. Oppilastekstien tarkoituksena oli saada oppilaan oma ääni kuuluviin kokemusmaailmastaan. Tutkimukseni mukaan oppilaat tarvitsevat oppimisympäristöjä, jotka tukevat oppimisen ja oman itsen toteuttamista sekä hyviä ja turvallisia ihmissuhteita ja vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti, että siirtymässä on tärkeää huolellisesti suunnitella yhteistyössä siirtymäkäytänteet ja huomioida oppilaiden tarpeet yksilöllisesti. Pedagogisina kehittämisideoina ovat monipuolisen tiedon saaminen etukäteen yläkoulun toiminnasta, tutustumiskäynnit sekä luokanopettajan siirtyminen luokan mukana seuraavalle luokka-asteelle.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernarratiivi
dc.subject.otheroppilastekstit
dc.titleViidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312188369
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoperusopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright