"Joskus oli mukavaa, joskus ärsytti" : viidesluokkalaisten tunnekokemuksia liikuntaa sisältävillä toiminnallisilla opetustunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2017Halla, J. 2017. ”JOSKUS OLI MUKAVAA; JOSKUS ÄRSYTTI” – Viidesluokkalaisten tunnekokemuksia liikuntaa sisältävillä toiminnallisilla opetustunneilla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 59 s., (6 liitettä)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, että miten Ollaan ihmisiksi – hankkeen tavoitteet ilmentyvät oppilaiden kirjoitelmista sekä millaisia tunnekokemuksia oppilaat tunsivat liikuntaa sisältävillä toiminnallisilla opetustunneilla. Samalla selvitettiin, että miten tuntien liikunnallisuus näyttäytyy oppilaiden kirjoitelmissa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistona on käytetty oppilaiden kerronnallisia ainekirjoitelmia, jonka aiheena oli ”tunteeni liikunnallisella ITU-tunnilla.” Kirjoitelman kirjoittamisen apuna käytettiin kehyskertomusta sekä teemallisia apukysymyksiä. Aine-kirjoitelman kirjoittaminen oli integroitu äidinkielen opintoihin. Aineisto koostuu 37 kirjoitelmasta ja se on kerätty keväällä 2016. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelun, kvantifioinnin sekä sisällön erittelyn avulla. Aineistoa on kuvattu määrällisesti taulukoinnin avulla.
Oppilaat kirjoittivat kirjoitelman tunnekokemuksistaan liikuntaa sisältävillä toiminnallisilla opetustunneilla. Tunnit liittyivät Jämsän kaupungin perusopetuspalveluiden Ollaan ihmisiksi –hankkeeseen, jonka tarkoituksena oli tukea koulujen toimintakulttuurin muutosta erilaisuuden hyväksymiseen, toisten kunnioittamiseen ja kuuntelemiseen sekä kunkin oppilaan omien vahvuuksien löytämiseen. Tuntien keskiössä olivat toiminnallinen opetus sekä oppilaiden omien tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen.
Tämä pro gradu tutkimus osoittaa, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen keskittynyt opetus edesauttaa erilaisuuden hyväksymistä, auttaa oppilaita kunnioittamaan toisia ja toimimaan ryhmässä sekä mahdollistaa omien vahvuuksien löytämistä. Tutkimus osoittaa myös, että toiminnallinen opetus herättää oppilaissa niin positiivisia, mutta myös negatiivisia tunteita. Syyt tunteiden syntymiselle ovat moninaiset. Oppilaiden näkökulmasta katsottuna liikunnallisuus opetuksessa näyttäytyy pelkästään positiivisena asiana.
...
Halla, J. 2017. ”Sometimes it was fun, sometimes it was annoying” - Emotional experiences of fifth-graders during functional lessons with physical activities. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 59 pp, 6 appendices.
The aim of this research was to find out how the objectives of Ollaan ihmisiksi –project showed in the essays written by students and what kind of emotional experiences the students had during functional lessons with physical activities. The research also studied in what way the physical activities of the lessons appeared in the essays written by the students.
The research was conducted as a qualitative case study and the research material consisted of narrative essays written by students whose essay topic was “My emotions during the ITU-lesson with physical activity”. A frame story and some thematic help questions were used to support the essay writing. The essay writing was integrated in Finnish lessons. The research material consists of 37 essays, which were collected during spring 2016. The research material has been analyzed by thematising, quantifying and content specification. The quantitative description of the material has been made by using charts.
The students wrote an essay about their emotional experiences during functional lessons with physical activities. The lessons were a part of Ollaan ihmisiksi –project carried out by the City of Jämsä basic education services. The aim of that project was to support schools to change their ways of accepting difference, respecting and listening to others and finding the own strengths of each student. Functional teaching and developing the emotional and communication skills of the students were central to the lessons.
This master’s thesis proves that teaching which concentrates on developing emotional and communication skills helps accepting difference, helps the students to respect others and to work in groups and makes it possible for them to find their own strengths. The thesis also shows that functional teaching arouses both positive and negative feelings in students. The reasons for these feelings are manifold. From the students’ point of view physical activities in teaching prove to be solely a positive matter.
...
Muu nimeke
Viidesluokkalaisten tunnekokemuksia liikuntaa sisältävillä toiminnallisilla opetustunneillaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Meneeks tunteisiin?” : sähköisen palautteen herättämä tunne ja toiminta, oppilaan näkökulmasta
Lappalainen, Pauliina (2024)The purpose of the study was to investigate the emotions experienced by young people in the final year of comprehensive school during lessons, and particularly the kinds of feelings aroused in students by electronically ... -
Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
Meuronen, Meija (2015)Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan ... -
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ... -
”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
Udelius, Marika; Heiska, Pauliina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien ... -
Toiminnalliset menetelmät terveystiedon opetuksessa : kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana
Raukola, Riikka (2012)TIIVISTELMÄ Raukola, R. 2012. TOIMINNALLISET MENETELMÄT TERVEYSTIEDON OPE-TUKSESSA – Kiireen tunne viidesluokkalaisten kokemana. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu –tutkielma. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.