Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimukseni tarkastelun kohteena olivat viidesluokkalaisten kokemukset ja käsitykset siirtymästä yläkoulun kuudennelle luokalle. Koulupolun eri vaiheissa esiintyy useita erilaisia siirtymiä ja oppimisympäristöjen muutoksia, jotka oppilaat kokevat eri tavoin. Oppilaiden kokemusten huomioiminen nivelvaiheissa ja hyvien siirtymäkäytänteiden toteuttaminen lisäävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kouluun sitoutumista. Tutkimuksessa olin kiinnostunut siitä, millaisia kokemuksia ja käsityksiä viidesluokkalaisilla on koulusiirtymästä ja millaisia pedagogisen kehittämisen tarpeita oppilaiden kokemukset ja käsitykset siirtymästä tuovat esiin. Metodologisena viitekehyksenä oli narratiivinen tutkimus, ja tutkimusaineisto koostui anonyymeista, vapaamuotoisista oppilasteksteistä. Narratiivinen aineisto, menetelmänä teoriaohjaava ja aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi ohjasivat kaksivaiheista temaattista analysointia oppimisympäristöihin sekä oppilastekstien muihin aihekategorioihin. Oppilastekstien tarkoituksena oli saada oppilaan oma ääni kuuluviin kokemusmaailmastaan. Tutkimukseni mukaan oppilaat tarvitsevat oppimisympäristöjä, jotka tukevat oppimisen ja oman itsen toteuttamista sekä hyviä ja turvallisia ihmissuhteita ja vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti, että siirtymässä on tärkeää huolellisesti suunnitella yhteistyössä siirtymäkäytänteet ja huomioida oppilaiden tarpeet yksilöllisesti. Pedagogisina kehittämisideoina ovat monipuolisen tiedon saaminen etukäteen yläkoulun toiminnasta, tutustumiskäynnit sekä luokanopettajan siirtyminen luokan mukana seuraavalle luokka-asteelle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28152]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
Kruus, Essi (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, ... -
Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
Koikkalainen, Niina; Tommila, Hanne (2018)Opettajalta saatu palaute on olennainen osa perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) painottamaa formatiivista arviointia. Palautteella nähdään olevan laaja ja kauaskantoinen merkitys oppilaiden oppimiseen sekä oppijaminäkuvan ... -
"Joskus oli mukavaa, joskus ärsytti" : viidesluokkalaisten tunnekokemuksia liikuntaa sisältävillä toiminnallisilla opetustunneilla
Halla, Jaakko (2017)Halla, J. 2017. ”JOSKUS OLI MUKAVAA; JOSKUS ÄRSYTTI” – Viidesluokkalaisten tunnekokemuksia liikuntaa sisältävillä toiminnallisilla opetustunneilla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan ... -
Changes in Students' Psychological Well-Being during Transition from Primary School to Lower Secondary School : A Person-Centered Approach
Virtanen, Tuomo; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Nurmi, Jari-Erik (Pergamon Press, 2019)This person-centered study examined the patterns and the dynamics of pattern change based on 1666 Finnish students' self-reported psychological well-being during the transition from primary school to lower secondary school. ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.