dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Mikkonen, Mirella | |
dc.date.accessioned | 2023-12-18T07:15:40Z | |
dc.date.available | 2023-12-18T07:15:40Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92374 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkastelun kohteena olivat viidesluokkalaisten kokemukset ja käsitykset siirtymästä yläkoulun kuudennelle luokalle. Koulupolun eri vaiheissa esiintyy useita erilaisia siirtymiä ja oppimisympäristöjen muutoksia, jotka oppilaat kokevat eri tavoin. Oppilaiden kokemusten huomioiminen nivelvaiheissa ja hyvien siirtymäkäytänteiden toteuttaminen lisäävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kouluun sitoutumista. Tutkimuksessa olin kiinnostunut siitä, millaisia kokemuksia ja käsityksiä viidesluokkalaisilla on koulusiirtymästä ja millaisia pedagogisen kehittämisen tarpeita oppilaiden kokemukset ja käsitykset siirtymästä tuovat esiin. Metodologisena viitekehyksenä oli narratiivinen tutkimus, ja tutkimusaineisto koostui anonyymeista, vapaamuotoisista oppilasteksteistä. Narratiivinen aineisto, menetelmänä teoriaohjaava ja aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi ohjasivat kaksivaiheista temaattista analysointia oppimisympäristöihin sekä oppilastekstien muihin aihekategorioihin. Oppilastekstien tarkoituksena oli saada oppilaan oma ääni kuuluviin kokemusmaailmastaan. Tutkimukseni mukaan oppilaat tarvitsevat oppimisympäristöjä, jotka tukevat oppimisen ja oman itsen toteuttamista sekä hyviä ja turvallisia ihmissuhteita ja vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti, että siirtymässä on tärkeää huolellisesti suunnitella yhteistyössä siirtymäkäytänteet ja huomioida oppilaiden tarpeet yksilöllisesti. Pedagogisina kehittämisideoina ovat monipuolisen tiedon saaminen etukäteen yläkoulun toiminnasta, tutustumiskäynnit sekä luokanopettajan siirtyminen luokan mukana seuraavalle luokka-asteelle. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | narratiivi | |
dc.subject.other | oppilastekstit | |
dc.title | Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312188369 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |