dc.contributor.author | Mikkonen, Inari | |
dc.date.accessioned | 2023-12-18T07:00:12Z | |
dc.date.available | 2023-12-18T07:00:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92371 | |
dc.description.abstract | Lukemisella on lukuisia hyötyjä, ja suomalaisten on todettu lukevan suhteellisen paljon. Silti monet suomalaiset opiskelijat, jotka ovat olleet ahkeria lukijoita peruskoulussa, menettävät lukuintonsa siirtyessään lukioon ja yliopistoon. Lukemista ja lukemaan oppimista on tutkittu laajalti, samoin kuin koulunkäyntiin liittyvää uupumusta lukio- ja yliopisto-opiskelijoissa, mutta lukemiseen liittyvää uupumusta ei ole tutkittu yhtä kattavasti. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli löytää vapaa-ajalla tapahtuvan lukemisen vähentymisen syyt ja tarjota joitakin alustavia ratkaisuja luku-uupumukseen. On tärkeää ymmärtää, mitkä syyt johtavat luku-uupumukseen, koska lukemisella on useita hyötyjä opiskelijoille sekä koulumaailmassa että sen ulkopuolella. Kun luku-uupumuksen syyt ovat tiedossa, sitä on myös helpompaa ehkäistä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä suomalaista nuorta aikuista, jotka kaikki olivat kokeneet lukuuupumusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jota varten oli etukäteen laadittu lista kysymyksiä, ja data analysoitiin temaattisen analyysin kautta. Haastatteluista nousi esiin neljä hallitsevaa teemaa, jotka olivat: fiktion lukemiseen kohdistuva paine koulutyössä ja valinnanvapauden vähyys, muiden viihteen muotojen kulutus lukemisen sijaan, uusien kirjojen löytämisen vaikeus ja yleinen väsymys. Nämä neljä syytä vaikuttivat lukemisen vähentymiseen. Luku-uupumusta voitaisiin mahdollisesti ehkäistä ja lievittää tarjoamalla opiskelijoille laajemmat valikoimat erilaisia tekstejä lukutehtäviä varten sekä perustelemalla kattavasti sen, miksi lukutehtäviä tehdään. Lisäksi kouluissa voitaisiin esitellä opiskelijoille enemmän erilaisia kirjoja ja kirjailijoita, jotta opiskelijoiden olisi helpompi löytää uutta luettavaa. On myös hyvin keskeistä, että opiskelijoiden yleistä hyvinvointia tuetaan ja heidän yksilölliset taitotasonsa otetaan huomioon. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | burnout | |
dc.subject.other | student burnout | |
dc.subject.other | benefits of reading | |
dc.subject.other | reading motivation | |
dc.subject.other | thematic analysis | |
dc.subject.other | semistructured interview | |
dc.subject.other | English | |
dc.title | Reading-related burnout in upper secondary and university students | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312188366 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | motivation (mental objects) | |
dc.subject.yso | reading | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | reading | |
dc.subject.yso | students | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | exhaustion | |
dc.subject.yso | literacy | |
dc.subject.yso | general upper secondary school | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |