Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMikkonen, Inari
dc.date.accessioned2023-12-18T07:00:12Z
dc.date.available2023-12-18T07:00:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92371
dc.description.abstractLukemisella on lukuisia hyötyjä, ja suomalaisten on todettu lukevan suhteellisen paljon. Silti monet suomalaiset opiskelijat, jotka ovat olleet ahkeria lukijoita peruskoulussa, menettävät lukuintonsa siirtyessään lukioon ja yliopistoon. Lukemista ja lukemaan oppimista on tutkittu laajalti, samoin kuin koulunkäyntiin liittyvää uupumusta lukio- ja yliopisto-opiskelijoissa, mutta lukemiseen liittyvää uupumusta ei ole tutkittu yhtä kattavasti. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli löytää vapaa-ajalla tapahtuvan lukemisen vähentymisen syyt ja tarjota joitakin alustavia ratkaisuja luku-uupumukseen. On tärkeää ymmärtää, mitkä syyt johtavat luku-uupumukseen, koska lukemisella on useita hyötyjä opiskelijoille sekä koulumaailmassa että sen ulkopuolella. Kun luku-uupumuksen syyt ovat tiedossa, sitä on myös helpompaa ehkäistä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä suomalaista nuorta aikuista, jotka kaikki olivat kokeneet lukuuupumusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jota varten oli etukäteen laadittu lista kysymyksiä, ja data analysoitiin temaattisen analyysin kautta. Haastatteluista nousi esiin neljä hallitsevaa teemaa, jotka olivat: fiktion lukemiseen kohdistuva paine koulutyössä ja valinnanvapauden vähyys, muiden viihteen muotojen kulutus lukemisen sijaan, uusien kirjojen löytämisen vaikeus ja yleinen väsymys. Nämä neljä syytä vaikuttivat lukemisen vähentymiseen. Luku-uupumusta voitaisiin mahdollisesti ehkäistä ja lievittää tarjoamalla opiskelijoille laajemmat valikoimat erilaisia tekstejä lukutehtäviä varten sekä perustelemalla kattavasti sen, miksi lukutehtäviä tehdään. Lisäksi kouluissa voitaisiin esitellä opiskelijoille enemmän erilaisia kirjoja ja kirjailijoita, jotta opiskelijoiden olisi helpompi löytää uutta luettavaa. On myös hyvin keskeistä, että opiskelijoiden yleistä hyvinvointia tuetaan ja heidän yksilölliset taitotasonsa otetaan huomioon.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoen
dc.subject.otherburnout
dc.subject.otherstudent burnout
dc.subject.otherbenefits of reading
dc.subject.otherreading motivation
dc.subject.otherthematic analysis
dc.subject.othersemistructured interview
dc.subject.otherEnglish
dc.titleReading-related burnout in upper secondary and university students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312188366
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysomotivation (mental objects)
dc.subject.ysoreading
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoreading
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoexhaustion
dc.subject.ysoliteracy
dc.subject.ysogeneral upper secondary school


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot