Physical education at secondary school : does teaching style affect students' motivation towards physical activity?

Abstract
Tämä tutkimuksen tarkoitus on selvittää vaikuttavatko liikunnanopettajan opetustyylit oppilaiden liikuntamotivaatioon yläasteella. Painopiste on opettajaopiskelijoiden ja liikuntapedagogiikan opiskelijoiden yläasteen liikuntatuntien kokemuksissa. Täten kohderyhmänä toimivat opiskelijat sekä opettajankoululaitokselta että liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijat. Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullisia tutkimusmetodeja. Aineisto kerättiin käyttäen webropol-kyselyohjelmistoa. Aineiston keruu alkoi maaliskuussa 2019 ja kesti kaksi viikkoa. Tutkimusaineistoon vastaanotettiin yhteensä 44 (n=44) vastausta lyhyisiin kysymyksiin ja 43 (n=43) vastausta avoimiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin käyttämällä teemoihin pohjautuvaa sisällönanalyysiä tavoitteena saavuttaa syvällisempi ymmärrys vaikuttavatko opetustyylit oppilaiden liikuntamotivaatioon yläasteella. Tulokset osoittavat, että yleisimmin käytetty opetustyyli yläasteella osallistujien kokemusten mukaan oli harjoitustyyli. Kuitenkin avoimissa kysymyksissä komentotyyli oli suhteessa kaikista yleisin opetustyyli yläasteen liikuntatunneilla, sillä kahdeksantoista (n=18) osallistujista kertoi niin. Osallistujien mukaan kaikista motivoivin opetustyyli oli erilaisten opetustyylien sekoitus. Kaksikymmentäkolme (n=23) osallistujaa mainitsi, että erilaisten opetustyylien sekoitus olisi motivoinut heitä parhaiten yläasteen liikuntatunneilla. Tämän tutkimuksen perusteella on mahdollista päätellä, että opetustyyleillä on jonkin verran vaikutusta oppilaiden motivaatioon.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share