Reading-related burnout in upper secondary and university students
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lukemisella on lukuisia hyötyjä, ja suomalaisten on todettu lukevan suhteellisen paljon. Silti monet suomalaiset opiskelijat, jotka ovat olleet ahkeria lukijoita peruskoulussa, menettävät lukuintonsa siirtyessään lukioon ja yliopistoon. Lukemista ja lukemaan oppimista on tutkittu laajalti, samoin kuin koulunkäyntiin liittyvää uupumusta lukio- ja yliopisto-opiskelijoissa, mutta lukemiseen liittyvää uupumusta ei ole tutkittu yhtä kattavasti. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli löytää vapaa-ajalla tapahtuvan lukemisen vähentymisen syyt ja tarjota joitakin alustavia ratkaisuja luku-uupumukseen. On tärkeää ymmärtää, mitkä syyt johtavat luku-uupumukseen, koska lukemisella on useita hyötyjä opiskelijoille sekä koulumaailmassa että sen ulkopuolella. Kun luku-uupumuksen syyt ovat tiedossa, sitä on myös helpompaa ehkäistä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä suomalaista nuorta aikuista, jotka kaikki olivat kokeneet lukuuupumusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jota varten oli etukäteen laadittu lista kysymyksiä, ja data analysoitiin temaattisen analyysin kautta. Haastatteluista nousi esiin neljä hallitsevaa teemaa, jotka olivat: fiktion lukemiseen kohdistuva paine koulutyössä ja valinnanvapauden vähyys, muiden viihteen muotojen kulutus lukemisen sijaan, uusien kirjojen löytämisen vaikeus ja yleinen väsymys. Nämä neljä syytä vaikuttivat lukemisen vähentymiseen. Luku-uupumusta voitaisiin mahdollisesti ehkäistä ja lievittää tarjoamalla opiskelijoille laajemmat valikoimat erilaisia tekstejä lukutehtäviä varten sekä perustelemalla kattavasti sen, miksi lukutehtäviä tehdään. Lisäksi kouluissa voitaisiin esitellä opiskelijoille enemmän erilaisia kirjoja ja kirjailijoita, jotta opiskelijoiden olisi helpompi löytää uutta luettavaa. On myös hyvin keskeistä, että opiskelijoiden yleistä hyvinvointia tuetaan ja heidän yksilölliset taitotasonsa otetaan huomioon.
...
Keywords
burnout student burnout benefits of reading reading motivation thematic analysis semistructured interview English motivaatio lukeminen englannin kieli opiskelijat opetus uupumus lukutaito lukio motivation (mental objects) reading English language students teaching and instruction exhaustion literacy general upper secondary school
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
Kangashaka, Eveliina (2018)Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 ...