Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.advisorHarju-Luukkainen, Heidi
dc.contributor.authorKiljala, Johanna
dc.contributor.authorRoukala, Minna-Mari
dc.date.accessioned2023-12-15T11:44:13Z
dc.date.available2023-12-15T11:44:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92354
dc.description.abstractOpettajien työhyvinvointi on heikentynyt viime vuosina monesta eri syystä esimerkiksi oppilaiden haastavan käyttäytymisen lisääntyessä. Haastavan käyttäytymisen lisääntymisen myötä, Kokkolassa pilotoitiin Teacher Classroom Management (TCM) -menetelmään liittyvä koulutus. Tässä tutkimuksessa selvitämme TCM-menetelmän ja siihen liittyvän koulutuksen merkitystä opettajan työhyvinvoinnille koulutukseen osallistuneiden opettajien näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa on käytetty yllä mainitusta pilottitutkimuksesta saatua valmista aineistoa. Aineisto koostui fokusryhmähaastatteluista kahdelle eri koulun ryhmälle luokanopettajia (N=12) ja erityisopettajia(N=4). Haastattelut toteutettiin kolmena eri kertana koulutuksen alussa, koulutuksen loputtu ja kolme kuukautta koulutuksen jälkeen. Nämä haastattelut tallennettiin ja litteroitiin ja tätä litteroitua aineistoa hyödynnämme tässä tutkimuksessa. Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan laadullinen ja fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimuksessamme ilmeni, että sekä TCM-menetelmällä, että siihen liittyvällä koulutuksella täydennyskoulutuksena oli opettajien työhyvinvointiin positiivinen merkitys. TCM-menetelmä vaikutti opettajien oppilaan käyttäytymiseen reagointiin, opettajan ryhmänhallintataitoihin, opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen, positiivisuuteen sekä kodin ja koulun yhteistyöhön niitä vahvistavasti ja sitä kautta merkitystä oli myös opettajan työhyvinvointiin. TCM-täydennyskoulutuksella oli myös opettajan työhyvinvointiin positiivinen merkitys kollegan ja esimiehen tuen, läheisyyden ja yhteenkuuluvuuden, yhteisten toimintatapojen sekä ammatillisen osaamisen kehittymisen kautta.fi
dc.format.extent67
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherTCM-menetelmä ja -koulutus
dc.titleTCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312158347
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright