Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2018
Opettaja on yhteiskunnan avainasiantuntija. Opettajuus edellyttää kykyä ennakoida tulevia osaamistarpeita, reagoida toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin ja halua jatkuvasti uudistaa omaa osaamista. Yliopiston, ammattikorkeakoulun ja ammatillisen koulutuksen muutokset luovat myös opettajan koulutukselle uudenlaisia haasteita ja muuttavat myös terveystieteiden opettajan työtä. Terveys-
ja hyvinvointiteknologia, etäkuntoutus, terveyttä ja toimintakykyä koskeva uudistuva tieto ja sote-palvelujärjestelmän muutos edellyttävät opettajalta uudenlaista sisällöllistä ja andragogista osaa-
mista samalla kun heidän edellytetään toimivan myös oman työn ja koulutuksen tutkijoina ja kehittäjinä. Myös digitaalisuuden kehitys haastaa opettajat uudenlaiseen osaamiseen esim. sosiaalisessa
mediassa.
Opettajien työ perustuu tutkittuun tietoon. Viimeisen kymmenen vuoden aikana perinteistä opettajan
työtä ovat laajentaneet yhteiskunnalliset palvelutehtävät ja verkostoituminen. Koulutukselle asetettu
tutkimus- ja kehittämisvelvoite vaativat uudenlaista yhteistyöosaamista. Aiempaa enemmän vaaditaan opetettavan sisällön perusteltavuutta ja andragogisia taitoja muuttuvissa oppimisympäristöissä.
Vasta valmistuneilla terveystieteiden opettajilla on aitiopaikka tulevaisuuden terveystieteiden ja kuntoutuksen asiantuntijoiden kouluttajina. Tämä teos on syntynyt vuonna 2017 Jyväskylän yliopistossa
aloittaneiden terveystieteiden opettajaopiskelijoiden tutkiva ja kehittävä opettajuus opintokokonaisuuden töistä keväällä 2018.
Kiitämme lämpimästi kirjan kirjoittajia, uusia terveystieteiden opettajia!
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekuntaISBN
978-951-39-7430-5Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2019
Korpi, Hilkka; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta, 2019)Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuonna 2018-19 terveystieteiden opettajiksi opiskelleiden Tutkiva ja kehittävä opettajuus -opintokokonaisuuden töistä. Terveystieteiden opettajien ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2016
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, terveystieteiden laitos, 2016) -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2017
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta, 2017)Opettaja on yhteiskunnan avainprofessio, joka edellyttää kykyä ennakoida tulevia osaamistarpeita, reagoida toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin ja halua jatkuvasti uudistaa omaa osaamista. Yliopiston, ammattikorkeakoulun ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2015
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, terveystieteiden laitos, 2015) -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2020
Sjögren, Tuulikki; Vuoskoski, Pirjo (2020)Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuoden 2019-20 Jyväskylän yliopiston terveystieteiden opettajankoulutuksen opiskelijoiden ”Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat” ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.