TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Opettajien työhyvinvointi on heikentynyt viime vuosina monesta eri syystä esimerkiksi oppilaiden haastavan käyttäytymisen lisääntyessä. Haastavan käyttäytymisen lisääntymisen myötä, Kokkolassa pilotoitiin Teacher Classroom Management (TCM) -menetelmään liittyvä koulutus. Tässä tutkimuksessa selvitämme TCM-menetelmän ja siihen liittyvän koulutuksen merkitystä opettajan työhyvinvoinnille koulutukseen osallistuneiden opettajien näkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa on käytetty yllä mainitusta pilottitutkimuksesta saatua valmista aineistoa. Aineisto koostui fokusryhmähaastatteluista kahdelle eri koulun ryhmälle luokanopettajia (N=12) ja erityisopettajia(N=4). Haastattelut toteutettiin kolmena eri kertana koulutuksen alussa, koulutuksen loputtu ja kolme kuukautta koulutuksen jälkeen. Nämä haastattelut tallennettiin ja litteroitiin ja tätä litteroitua aineistoa hyödynnämme tässä tutkimuksessa. Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan laadullinen ja fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus.
Tutkimuksessamme ilmeni, että sekä TCM-menetelmällä, että siihen liittyvällä koulutuksella täydennyskoulutuksena oli opettajien työhyvinvointiin positiivinen merkitys. TCM-menetelmä vaikutti opettajien oppilaan käyttäytymiseen reagointiin, opettajan ryhmänhallintataitoihin, opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen, positiivisuuteen sekä kodin ja koulun yhteistyöhön niitä vahvistavasti ja sitä kautta merkitystä oli myös opettajan työhyvinvointiin. TCM-täydennyskoulutuksella oli myös opettajan työhyvinvointiin positiivinen merkitys kollegan ja esimiehen tuen, läheisyyden ja yhteenkuuluvuuden, yhteisten toimintatapojen sekä ammatillisen osaamisen kehittymisen kautta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2019
Korpi, Hilkka; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta, 2019)Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuonna 2018-19 terveystieteiden opettajiksi opiskelleiden Tutkiva ja kehittävä opettajuus -opintokokonaisuuden töistä. Terveystieteiden opettajien ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2018
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta, 2018)Opettaja on yhteiskunnan avainasiantuntija. Opettajuus edellyttää kykyä ennakoida tulevia osaamistarpeita, reagoida toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin ja halua jatkuvasti uudistaa omaa osaamista. Yliopiston, ... -
Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
Heikkinen, Annika; Kemppinen, Julia (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen ... -
Fyysisen aktiivisuuden merkitys opettajan työhyvinvointiin
Häivälä, Jaana; Hintsala, Sanna (2024)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on kuvata fyysinen aktiivisuuden merkityksiä hyvinvointiin opettajan työssä. Liikunnalla on useita positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla on suuri merkitys ... -
Ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia työssä, vapaa-ajassa ja työhyvinvoinnissa tapahtuneista muutoksista koronavirusepidemian aikana
Nurmi, Anni (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, miten koronavirusepidemia oli ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan vaikuttanut heidän työhönsä, vapaa-aikaansa ja työhyvinvointiinsa. Kyseessä oli siis laadullinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.