Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2019
Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuonna 2018-19 terveystieteiden opettajiksi opiskelleiden Tutkiva ja kehittävä opettajuus -opintokokonaisuuden töistä. Terveystieteiden opettajien
ydinosaamista ovat kehollisuus ja liikkumisen ohjaaminen (Teema 1). Opettajan oma asiantuntijuus on oleellista tiedostaa, ja usein monitieteisissä ja
monialaisissa tiimeissä on osattava myös kertoa omasta osaamisestaan.
Tästä hyvänä esimerkkinä on Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian,
Keski-Suomen Liikunnan ja Jyväskylän yliopiston yhteistyössä kehittämä
paikallinen ammatillisen koulutuksen valinnainen tutkinnonosa.
Opettajaopiskelijoiden kehittämistehtävissä muutos ja tulevaisuuden opettajuus ovat keskeisenä teemana (Teema 2). Tulevaisuuden näkymiä on kartoitettu sekä fysioterapiaopiskelijoilla että –opettajilla. Tulevaisuudessa digipedagogiikka haastaa sekä opettajia että opiskelijoita. Tätä tärkeää ja
ajankohtaista teemaa on käsikirjassamme tarkasteltu sekä opiskelijoiden
kokemana, että opettajuuden näkökulmasta. Vaikka opetus yhä enenemässä
määrin siirtynee digipedagogiikkaa toteuttavaksi, ei opettajan läsnäoloa
silloinkaan tule sivuuttaa.
Opettajuudessa on tärkeätä huomioida opiskelijoiden jaksaminen ja pyrkiä
edistämään heidän hyvinvointiaan ja toimintakykyään (Teema 3). Käsikirjassa pohditaan opettajan roolia mielenterveydellisissä ongelmissa sekä
erityistä tukea tarvitsevien lasten ohjauksessa.
Terveystieteiden opettajat toimivat laajasti erilaisissa ympäristöissä ja koulutuksen eri asteilla. Toivomme, että andragogiikan teoreettinen osaaminen
yhdessä oman alan ydinosaamisen kanssa edesauttavat teitä vastavalmistuneet terveystieteiden opettajat työurallanne.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekuntaISBN
978-951-39-7809-9Asiasanat
opettajat terveystieteet andragogiikka opetussuunnitelmat fysioterapeutit lähihoitajat opettajuus koulutus täydennyskoulutus ammatilliset opettajat ammattikorkeakoulut korkeakouluopetus opetustaito opiskelu opiskelijat tutkimus- ja kehittämistoiminta työhyvinvointi hyvinvointi verkkopedagogiikka mielenterveys erityinen tuki ruumiillisuus
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [553]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2018
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta, 2018)Opettaja on yhteiskunnan avainasiantuntija. Opettajuus edellyttää kykyä ennakoida tulevia osaamistarpeita, reagoida toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin ja halua jatkuvasti uudistaa omaa osaamista. Yliopiston, ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2020
Sjögren, Tuulikki; Vuoskoski, Pirjo (2020)Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuoden 2019-20 Jyväskylän yliopiston terveystieteiden opettajankoulutuksen opiskelijoiden ”Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat” ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2015
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, terveystieteiden laitos, 2015) -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2016
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, terveystieteiden laitos, 2016) -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2017
Piirainen, Arja; Sjögren, Tuulikki (Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta, 2017)Opettaja on yhteiskunnan avainprofessio, joka edellyttää kykyä ennakoida tulevia osaamistarpeita, reagoida toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin ja halua jatkuvasti uudistaa omaa osaamista. Yliopiston, ammattikorkeakoulun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.