Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
Päivämäärä
2021Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen opettajaa vastaamalla sähköiseen kyselylomakkeeseen vuoden 2020 syys-lokakuun aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin diskurssianalyysillä.
Tulosten perusteella perehdytys näyttäytyi riittävänä silloin, kun siinä otetaan huomioon olosuhteisiin, yksilöllistämiseen ja ohjeistuksellisuuteen liittyvät seikat. Olosuhteisiin liittyvää puhetta varhaiskasvatuksen opettajat tuottivat vastauksissaan eniten, jolloin voidaan todeta varhaiskasvatuksen opettajien merkityksellistävän perehdytyksen riittävyyttä erityisesti olosuhteisiin liittyvien tekijöiden kautta, joita he puheessaan kuvasivat työympäristöön, työyhteisöön, toimintatapoihin sekä aikaan liittyvinä.
Riittävää perehdytystä kuvattiin useissa vastauksissa työhön sitoutumisen edellytyksenä. Tutkimuksemme tulosten perusteella voidaankin sanoa, että kun perehdytys on riittävää, vahvistaa se varhaiskasvatuksen opettajien tunneperäistä ja normatiivista sitoutumista. Perehdytyksen ollessa huonoa tai olematonta, syntyy varhaiskasvatuksen opettajille jatkuvuusperäistä sitoutumista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
Purhonen, Mari; Kutila, Elina (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin merkityksestä pitovoimatekijänä osana heidän työhön sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa
Tuunanen, Viola (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeet
Pikki, Iina; Heikkilä, Sini (2022)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeita sekä niiden taustalla olevia syitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien ... -
Opettajan ja oppilaan välisen suhteen yhteys oppilaan kouluun sitoutumisessa
Muhonen, Heli; Rajalahti, Annukka (2014) -
Tulevaisuuden työelämävalmiudet ja niiden kehittäminen varhaiskasvatuksen alalla
Ahlqvist, Tarja (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.