Ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia työssä, vapaa-ajassa ja työhyvinvoinnissa tapahtuneista muutoksista koronavirusepidemian aikana
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, miten koronavirusepidemia oli ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan vaikuttanut heidän työhönsä, vapaa-aikaansa ja työhyvinvointiinsa. Kyseessä oli siis laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimi seitsemän ammatillisen koulutuksen opettajan yksilöhaastattelut, jotka toteutettiin marraskuussa 2020 Microsoft Teamsissä.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Analyysin alussa edettiin aineistolähtöisesti ja analyysin
loppuvaiheessa teoreettiset käsitteet luotiin aineiston sijaan mukaillen Demeroutin, Bakkerin, Nachreinerin ja Schaufelin (2001) työn vaatimusten ja voimavarojen mallia sekä Dodgen, Dalyn, Huytonin ja Sandersin (2012) hyvinvoinnin tasapainomallia.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ammatillisen koulutuksen opettajien
mukaan koronavirusepidemialla oli ollut useita erilaisia vaikutuksia heidän työhönsä ja vapaa-aikaansa. Negatiivisia vaikutuksia ilmeni aineistosta positiivisia
vaikutuksia enemmän. Suurin osa ammatillisen koulutuksen opettajista kuitenkin koki syksyllä 2020 olleensa hyvinvoivia koronavirusepidemian aiheuttamista
vaikutuksista huolimatta.
Koronavirusepidemia ei ole kuitenkaan vielä ohi, vaan se on pitkittynyt entisestään. Tällä hetkellä olisikin erityisen tärkeää panostaa ammatillisen koulutuksen opettajien hyvinvointiin positiivisesti vaikuttaviin tekijöihin ja vähentää
heidän hyvinvointiinsa negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä, jotta suuremmilta negatiivisilta vaikutuksilta vältytään myös jatkossa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammattiin valmistuvien nuorten kokemuksia seksuaalikasvatuksesta ammatillisen koulutuksen aikana
Palmroos, Maija; Lehtonen, Maria-Kaisa (2020)Nuorten terveysosaaminen on yhä eriytyneempää. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on tutkimustiedon valossa enemmän haasteita monilla terveyden osa-alueilla – niin myös seksuaaliterveydessä. Seksuaalikasvatuksen ... -
S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019
Lehdenvirta, Jenni (2020)2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ... -
"Kadotetut tunnit" : ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia terveystiedon opetuksesta
Lehtonen, Mika (2018)Terveystiedon opetuksella on tärkeä asema terveyden tasa-arvon kehittymisessä sekä yleissivistystä edistävä tehtävä, sillä se tavoittaa lähes kaikki lapset ja nuoret sosiaalisesta taustasta riippumatta. Oppiaineeseen ja ... -
Integroinnin mahdollisuus tukee liikuntasuhteen kehittymistä : kolmikantayhteisön kokemuksia ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisesta
Oras, Mira (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen vuonna 2018 voimaan tulleen reformin jälkeistä aikaa. Reformi vaikutti eniten työelämässä oppimisen määrän kasvuun ja sitä kautta työelämän edustajien ja työpaikkojen ... -
”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
Luume, Leila; Suokas, Elli-Noora (2019)Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.