dc.contributor.advisor | Maunula, Minna | |
dc.contributor.advisor | Harju-Luukkainen, Heidi | |
dc.contributor.author | Kiljala, Johanna | |
dc.contributor.author | Roukala, Minna-Mari | |
dc.date.accessioned | 2023-12-15T11:44:13Z | |
dc.date.available | 2023-12-15T11:44:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92354 | |
dc.description.abstract | Opettajien työhyvinvointi on heikentynyt viime vuosina monesta eri syystä esimerkiksi oppilaiden haastavan käyttäytymisen lisääntyessä. Haastavan käyttäytymisen lisääntymisen myötä, Kokkolassa pilotoitiin Teacher Classroom Management (TCM) -menetelmään liittyvä koulutus. Tässä tutkimuksessa selvitämme TCM-menetelmän ja siihen liittyvän koulutuksen merkitystä opettajan työhyvinvoinnille koulutukseen osallistuneiden opettajien näkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa on käytetty yllä mainitusta pilottitutkimuksesta saatua valmista aineistoa. Aineisto koostui fokusryhmähaastatteluista kahdelle eri koulun ryhmälle luokanopettajia (N=12) ja erityisopettajia(N=4). Haastattelut toteutettiin kolmena eri kertana koulutuksen alussa, koulutuksen loputtu ja kolme kuukautta koulutuksen jälkeen. Nämä haastattelut tallennettiin ja litteroitiin ja tätä litteroitua aineistoa hyödynnämme tässä tutkimuksessa. Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan laadullinen ja fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus.
Tutkimuksessamme ilmeni, että sekä TCM-menetelmällä, että siihen liittyvällä koulutuksella täydennyskoulutuksena oli opettajien työhyvinvointiin positiivinen merkitys. TCM-menetelmä vaikutti opettajien oppilaan käyttäytymiseen reagointiin, opettajan ryhmänhallintataitoihin, opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen, positiivisuuteen sekä kodin ja koulun yhteistyöhön niitä vahvistavasti ja sitä kautta merkitystä oli myös opettajan työhyvinvointiin. TCM-täydennyskoulutuksella oli myös opettajan työhyvinvointiin positiivinen merkitys kollegan ja esimiehen tuen, läheisyyden ja yhteenkuuluvuuden, yhteisten toimintatapojen sekä ammatillisen osaamisen kehittymisen kautta. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | TCM-menetelmä ja -koulutus | |
dc.title | TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312158347 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | täydennyskoulutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |