Second Language Learners Listening to their Peers: Is There a Shared L1 Effect for L2 Comprehensibility and Accentedness?
Tergujeff, E. (2023). Second Language Learners Listening to their Peers: Is There a Shared L1 Effect for L2 Comprehensibility and Accentedness?. European Journal of Applied Linguistics, Ahead of Print. https://doi.org/10.1515/eujal-2022-0014
Published in
European Journal of Applied LinguisticsAuthors
Date
2023Copyright
© 2023 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston
Aiemmassa vieraan kielen havaitsemista koskevassa tutkimuksessa on käynyt ilmi, että kuulijat saattavat hyötyä siitä, että heillä on sama ensikieli kuin puhujilla. Esimerkiksi espanjankielisten on helppo ymmärtää espanjalaisittain äännettyä englantia. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomen ja suomenruotsin puhujien englannin ymmärrettävyyttä ja vieraan aksentin voimakkuutta siten, että puhetta arvioivat englanninkieliset kuulijat ja puhujien kanssa samaa ensikieltä puhuvat henkilöt. Tutkimuksessa selvitettiin, onko kuulijaryhmien välillä eroja. Lisäksi huomioitiin, onko puhujien suullisen kielitaidon tasolla (A2, B1, B2 Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan) yhteyttä samasta ensikielestä hyötymiseen. Tulosten mukaan suomenruotsin puhujat antoivat parempia ymmärrettävyys- ja aksenttiarvioita vertaistensa englannista kuin mitä englanninkieliset kuulijat. Suomenkieliset sen sijaan antoivat vertaistensa englannista yhtenevät ymmärrettävyysarviot englanninkielisten kuulijoiden kanssa, mutta aksentin he puolestaan arvioivat voimakkaammaksi. Tutkimus vahvistaa, että saman ensikielen vaikutus vieraskielisen puheen ymmärrettävyyden ja aksentin havaitsemiseen voi olla kielikohtaista. Mitä tulee puhujien suullisen kielitaidon tason vaikutukseen, tulokset osoittavat, että ero englanninkielisten ja puhujien kanssa samaa ensikieltä puhuvien välillä on suurempi alimman taitotason puhujien kohdalla.
...
Publisher
De GruyterISSN Search the Publication Forum
2192-9521Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/189024802
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Postdoctoral Researcher, AoFAdditional information about funding
This study is part of the project Intelligibility, comprehensibility and accentedness of English spoken by Finns (2018–2021), funded by the Academy of Finland (grant number 315980) together with the University of Jyväskylä. At an earlier stage, the author received funding from the Swedish Cultural Foundation in Finland (2016–2017).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Second language comprehensibility and accentedness across oral proficiency levels : A comparison of two L1s
Tergujeff, Elina (Elsevier BV, 2021)Second language comprehensibility and accentedness are highly complex phenomena, and numerous studies have been conducted to better understand these constructs. However, research has seldom addressed L2 comprehensibility ... -
Does spoken language proficiency reflect foreign accent and ease of understanding?
Tergujeff, Elina (University of York, 2021) -
Finnish listeners’ perceptions of other non-native English speakers’ accents
Obeda, Lily (2020)As the role of English language broadens in the world, it is important to note how different users of English perceive their language peers in second language settings, and to understand what factors go into those ratings. ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Laitinen, Jarno (2022)Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on ...