dc.contributor.author | Tergujeff, Elina | |
dc.date.accessioned | 2023-12-13T10:52:01Z | |
dc.date.available | 2023-12-13T10:52:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Tergujeff, E. (2023). Second Language Learners Listening to their Peers: Is There a Shared L1 Effect for L2 Comprehensibility and Accentedness?. <i>European Journal of Applied Linguistics</i>, <i>Ahead of Print</i>. <a href="https://doi.org/10.1515/eujal-2022-0014" target="_blank">https://doi.org/10.1515/eujal-2022-0014</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_189024802 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92307 | |
dc.description.abstract | Aiemmassa vieraan kielen havaitsemista koskevassa tutkimuksessa on käynyt ilmi, että kuulijat saattavat hyötyä siitä, että heillä on sama ensikieli kuin puhujilla. Esimerkiksi espanjankielisten on helppo ymmärtää espanjalaisittain äännettyä englantia. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomen ja suomenruotsin puhujien englannin ymmärrettävyyttä ja vieraan aksentin voimakkuutta siten, että puhetta arvioivat englanninkieliset kuulijat ja puhujien kanssa samaa ensikieltä puhuvat henkilöt. Tutkimuksessa selvitettiin, onko kuulijaryhmien välillä eroja. Lisäksi huomioitiin, onko puhujien suullisen kielitaidon tasolla (A2, B1, B2 Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan) yhteyttä samasta ensikielestä hyötymiseen. Tulosten mukaan suomenruotsin puhujat antoivat parempia ymmärrettävyys- ja aksenttiarvioita vertaistensa englannista kuin mitä englanninkieliset kuulijat. Suomenkieliset sen sijaan antoivat vertaistensa englannista yhtenevät ymmärrettävyysarviot englanninkielisten kuulijoiden kanssa, mutta aksentin he puolestaan arvioivat voimakkaammaksi. Tutkimus vahvistaa, että saman ensikielen vaikutus vieraskielisen puheen ymmärrettävyyden ja aksentin havaitsemiseen voi olla kielikohtaista. Mitä tulee puhujien suullisen kielitaidon tason vaikutukseen, tulokset osoittavat, että ero englanninkielisten ja puhujien kanssa samaa ensikieltä puhuvien välillä on suurempi alimman taitotason puhujien kohdalla. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | De Gruyter | |
dc.relation.ispartofseries | European Journal of Applied Linguistics | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | comprehensibility | |
dc.subject.other | accentedness | |
dc.subject.other | shared L1 effect | |
dc.subject.other | English | |
dc.subject.other | Finnish | |
dc.subject.other | Finland-Swedish | |
dc.title | Second Language Learners Listening to their Peers: Is There a Shared L1 Effect for L2 Comprehensibility and Accentedness? | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312138297 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.relation.issn | 2192-9521 | |
dc.relation.volume | Ahead of Print | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | 315980 | |
dc.subject.yso | ymmärrettävyys | |
dc.subject.yso | suomenruotsi | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | aksentti | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13704 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12864 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8856 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26811 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.1515/eujal-2022-0014 | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Postdoctoral Researcher, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Tutkijatohtori, SA | fi |
jyx.fundinginformation | This study is part of the project Intelligibility, comprehensibility and accentedness of English spoken by Finns (2018–2021), funded by the Academy of Finland (grant number 315980) together with the University of Jyväskylä. At an earlier stage, the author received funding from the Swedish Cultural Foundation in Finland (2016–2017). | |
dc.type.okm | A1 | |