Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKokkonen, Tuomo
dc.contributor.authorLehtinen, Sanna
dc.date.accessioned2023-12-12T07:51:01Z
dc.date.available2023-12-12T07:51:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92257
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tutkin, miten lasten kaltoinkohtelun varhaisempaa tunnistamista pystyttäisiin edistämään moniammatillisen yhteistyön keinoin, sekä millaisten tekijöiden on kirjallisuuden mukaan havaittu estävän sujuvan moniammatillisen yhteistyön rakentumista. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen niin yhteiskunnallisella tasolla, kuin sosiaalityön tutkimuksenkin näkökulmasta, sillä lasten kaltoinkohtelua esiintyy suomalaisessa yhteiskunnassa ja sen tunnistamista, sekä siihen puuttumista pidetään haasteellisena. Keskeisimpinä tuloksina tutkielmassa voidaan pitää koulutuksen ja tiedon lisäämisen merkitystä niin lastensuojelun työntekijöille, kuin eri yhteistyössä oleville ammattilaisillekin, jotka toimivat työssään lasten ja heidän perheiden kanssa. Moniammatillisessa työskentelyssä voidaan pitää merkityksellisenä ammattilaisten yhteisesti jaetun näkemyksen muodostumista lasten kaltoinkohtelusta, että sen varhaisempi tunnistaminen tulevaisuudessa olisi mahdollista. Toiminnan keskeisenä tekijänä voidaan pitää selkeiden toimintamallien kehittämistä, tietoisuuden lisäämistä kaltoinkohtelusta, sekä sitä, mitä toimia eri ammattilaisilta odotetaan kaltoinkohtelutilanteisessa tai sitä epäiltäessä. Johtopäätelmänä voidaan todeta, että lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, siihen puuttuminen ja siitä ilmoittaminen lastensuojeluviranomaiselle on jokaisen ammattilaisen, työntekijän ja viranomaisen vastuulla. Luottamuksen rakentuminen ammattilaisten välillä voi osaltaan lisätä moniammatillisen yhteistyön sujuvuutta, sekä antaa yksittäiselle työntekijälle tunteen tuen ja konsultaation saamisesta matalla kynnyksellä. Eri ammattialojen merkitys osana moniammatillista yhteistyötä lasten kaltoinkohtelutilanteissa on tärkeää, että tietoisuuden ja osaamisen on mahdollista vahvistua yli ammattirajojen, jolloin ne voivat lisätä lasten hyvinvointia, sekä oikeutta turvalliseen elämään.fi
dc.format.extent46
dc.language.isofi
dc.titleMoniammatillinen yhteistyö lasten kaltoinkohtelun tunnistamisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202312128257
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysokaltoinkohtelu
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot