Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta esimerkiksi kasvatusalan sekä lastensuojelun ammattilaiset voisivat soveltaa tuloksia tulevaisuudessa ja näin tukea sijoitettujen lasten hyvinvointia ja koulunkäyntiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote on fenomenologinen. Aineisto kerättiin joulukuussa 2020 haastattelemalla viittä eri puolella Suomea työskentelevää alakoulun erityisluokanopettajaa ja viittä lastensuojelulaitoksen työntekijää kahdesta eri yksiköstä. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluita ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyö osapuolten välillä oli hyvin vaihtelevaa ja painottui haasteiden kuvailuun, eikä selkeää yhteistä toimintamallia ollut. Yhteistyössä haastavana nähtiin rakenteelliset tekijät, tiedonkulun ongelmat, näkemyserot, lapsen koulunkäynnin tukeminen laitoksessa sekä se, jos yhteistyö ei ollut avointa. Toimivaa yhteistyöstä teki moniammatillinen yhteistyö, toimiva yhteydenpito osapuolten välillä, aktiivinen osallistuminen sekä ymmärrys lapsen vaikeasta tilanteesta. Osapuolet pitivät toimivaa yhteistyötä merkityksellisenä.
Tämän tutkimuksen perusteella toimivan yhteistyön kannalta tärkeää on, että tiedonkulku toimii osapuolten välillä, vastuualueet ovat selkeästi määritelty, yhteistyötä tehdään moniammatillisesti ja osapuolten välillä vallitsee yhteinen ymmärrys yhteistyön tärkeydestä sekä lapsen tilanteesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
Laukka, Outi; Turpeinen, Jutta (2022)Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen ... -
Päivystysalueen työntekijöiden asiantuntijuus ja moniammatillinen yhteistyö
Markkanen, Sannamari (2017)Tämä tutkimus kuvaa millaista on päivystysalueen työntekijöiden asiantuntijuus, millaisia asioita siihen sisältyy ja mitä ilmiöitä siihen liittyy. Asiantuntijuuden tutkiminen ja ymmärtäminen on tärkeää, koska sen avulla ... -
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
Kiikka, Heidi (2024)Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön ... -
Hyvän kohtelun diskurssit lastensuojelulaitosten hyvää kohtelua koskevissa suunnitelmissa
Paasivuori, Jenna; Lappalainen, Karoliina (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, millaisia hyvän kohtelun diskursseja ja osa-alueita on löydettävissä lastensuojelulaitosten hyvää kohtelua koskevista suunnitelmista. Tutkimusaineistona toimivat Keski-Suomen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.