Moniammatillinen yhteistyö lasten kaltoinkohtelun tunnistamisessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin, miten lasten kaltoinkohtelun varhaisempaa tunnistamista pystyttäisiin edistämään moniammatillisen yhteistyön keinoin, sekä millaisten tekijöiden on kirjallisuuden mukaan havaittu estävän sujuvan moniammatillisen yhteistyön rakentumista. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen niin yhteiskunnallisella tasolla, kuin sosiaalityön tutkimuksenkin näkökulmasta, sillä lasten kaltoinkohtelua esiintyy suomalaisessa yhteiskunnassa ja sen tunnistamista, sekä siihen puuttumista pidetään haasteellisena.
Keskeisimpinä tuloksina tutkielmassa voidaan pitää koulutuksen ja tiedon lisäämisen merkitystä niin lastensuojelun työntekijöille, kuin eri yhteistyössä oleville ammattilaisillekin, jotka toimivat työssään lasten ja heidän perheiden kanssa. Moniammatillisessa työskentelyssä voidaan pitää merkityksellisenä ammattilaisten yhteisesti jaetun näkemyksen muodostumista lasten kaltoinkohtelusta, että sen varhaisempi tunnistaminen tulevaisuudessa olisi mahdollista. Toiminnan keskeisenä tekijänä voidaan pitää selkeiden toimintamallien kehittämistä, tietoisuuden lisäämistä kaltoinkohtelusta, sekä sitä, mitä toimia eri ammattilaisilta odotetaan kaltoinkohtelutilanteisessa tai sitä epäiltäessä. Johtopäätelmänä voidaan todeta, että lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, siihen puuttuminen ja siitä ilmoittaminen lastensuojeluviranomaiselle on jokaisen ammattilaisen, työntekijän ja viranomaisen vastuulla. Luottamuksen rakentuminen ammattilaisten välillä voi osaltaan lisätä moniammatillisen yhteistyön sujuvuutta, sekä antaa yksittäiselle työntekijälle tunteen tuen ja konsultaation saamisesta matalla kynnyksellä. Eri ammattialojen merkitys osana moniammatillista yhteistyötä lasten kaltoinkohtelutilanteissa on tärkeää, että tietoisuuden ja osaamisen on mahdollista vahvistua yli ammattirajojen, jolloin ne voivat lisätä lasten hyvinvointia, sekä oikeutta turvalliseen elämään.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö
Hyytiäinen, Sanni; Chafagi, Jasmin (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta ... -
Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti
Laukka, Outi; Turpeinen, Jutta (2022)Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen ... -
Moniammatillinen yhteistyö lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä
Koskela, Sirkku (2024)Tutkimuksen tarkoitus on narratiivisen kirjallisuuskatsauksen ja sisällön analyysin avulla tuo-da esiin lasten ja perheiden parissa tehtävässä sosiaalityössä moniammatillisen yhteistyön toimivuutta. Näkökulma tarkasteluun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.