University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti

Thumbnail
View/Open
459.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laukka, Outi |
Turpeinen, Jutta
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen elämässä, joten koulunkäyntikykyä saattaa olla tarpeellista arvioida. Sijoitettujen lasten koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa on tärkeä hyödyntää moniammatillista yhteistyötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko Sisukas-mallin kaltaisesta toimintamallista hyötyä sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa. Tarkemmin perehdytään siihen, mitä tekijöitä ammattilaiset korostavat koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa. Lisäksi tutkitaan, millaisia näkemyksiä heillä on moniammatillisesta yhteistyöstä Sisukas-mallissa. Tutkimus on laadullinen ja siinä käytetty aineisto on Sisukas-tiimin keräämä palautekysely kolmelta eri vuodelta. Aineistoa on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että koulunkäyntikyvyn kartoittamisessa on tärkeää yksilöllinen kohtaaminen ja oppilaan taustatietojen selvittäminen. Moniammatillista yhteistyötä pidettiin välttämättömänä sijoitettujen lasten kohdalla. Toimivan moniammatillisen yhteistyön kannalta koettiin tärkeänä, että aikaa on käytettävissä riittävästi, vastuualueet määritellään selkeästi, tiedonkulku on toimivaa ja kaikilla on yhteinen tavoite. Haastavana yhteistyössä koettiin ajan riittämättömyys ja henkilöstöresurssien vähäisyys. Tutkimuksemme pohjalta voidaan todeta, että Sisukas-malli on hyvä väline kartoittamaan sijoitettujen lasten ja nuorten koulunkäyntikykyä. Se on myös parantanut lasten kouluun kiinnittymistä, antanut onnistumisen kokemuksia sekä parempia tulevaisuuden näkymiä. ...
Keywords
moniammatillinen yhteistyö Sisukas-malli Sisukas-tiimi sijoitetut lapset moniammatillisuus yhteistyö lastensuojelu lapset (ikäryhmät) nuoret koulunkäyntikyky koulunkäynti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211225299

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24409]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö 

    Hyytiäinen, Sanni; Chafagi, Jasmin (2021)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta ...
  • Kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen kokemuksia sijaishuollosta 

    Gustafsson, Henna (2020)
    Kirjallisuuskatsauksessani kysyttiin: Millaisia kokemuksia lapsilla on lastensuojelun kautta tehdystä sijoituksesta eri sijaishuoltopaikoissa? Tutkimani ilmiö näyttäytyi aineiston valossa siten, että lapset kokivat sijoituksen ...
  • Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa 

    Kiiskinen, Jessica; Tahkola, Elli-Maria (2016)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettujen lasten vuorovaikutussuhteita koulussa. Tavoitteena oli selvittää, millainen on sijoitetun lapsen opettaja-oppilassuhde, millaisia lapsen vertaissuhteet ovat lapsen, opettajan ja ...
  • Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia 

    Rautiainen, Heidi; Simonen, Petra (2017)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään ...
  • Kuullaan, mutta kuunnellaanko? : huostaan otetun ja sijoitetun lapsen kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun asiakkuudessaan 

    Jokela, Riikka (2013)
    Tutkielman tehtävänä on tarkastella, kuinka lapsen osallisuus näyttäytyy lastensuojelun asiakkuudessa sijaishuollossa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii muuttunut lapsuuskäsitys, uusi lapsuusparadigma, joka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre